Tällä hetkellä tuntuu siltä, että olisin tehnyt tätä työtä aina. Tottahan se on, työurani alkoi markkinoinnin ja viestinnän parissa vuonna 2007. Vuonna 2018 ammatillinen identiteettini muuttui ja olen taivaltanut yrittäjyyden polkua kohta parin vuoden ajan. Hämmentävintä tässä on se, etten koskaan ajatellut oman yrityksen perustamista. Nyt olen uudenlaisten valintojen edessä.

Tee niin kuin opetat

No näinhän olen sitten tehnyt. Yritykseni alkuvaiheessa minua kannatteli jo olemassa olevat verkostot ja aiempi työni digimarkkinoinnin asiantuntijana. Ilman sosiaalista mediaa startti olisi ollut vaikeampi. Todennäköisesti olisin myös jäänyt ilman työpaikkaa. Olen työllistynyt kahteen edelliseen työhöni sosiaalisen median avulla. Ilman, että näistä on ollut työpaikkailmoitusta.

Minulle on sisäänrakennettuna markkinoinnillinen lähtökohta kaikkeen tekemiseeni. Se tarkoittaa sitä, että teen osaamistani näkyväksi ja sitä olen tehnyt jo useamman vuoden ajan. Tällä tavoin turvaan ammatillista tulevaisuuttani huolimatta siitä, teenkö työtäni yrittäjänä vai työntekijänä.

Yksinyrittäjänä astun monenlaiseen rooliin, joista myyjän rooli on vierain. En innostu ”kylmäsoittelusta”, mutta en voi uutena toimijana jäädä odottelemaan asiakkaita. Tiedostan hyvin, että tämän alan kilpailu on kovaa. Monella suutarin lapsella kengät ovat kuitenkin hieman hukassa, joten osaavalle tekijälle on markkinassa tilaa. Pystyn itse vaikuttamaan kysyntään eli teen niin kuin opetan.

Olen tietoisesti rakentanut markkinointiani tavalla, joka pyrkii kasvattamaan yritykseni löydettävyyttä silloin kun potentiaaliset asiakkaat sitä hakevat ja vastaavasti käytän rahaa siihen, että sisällöt näkyvät uusille asiakkaille. Nyt uskallan todeta markkinointini onnistuneen tavoitteessaan. Ensimmäisenä vuonna asettamani tavoitteet ylittyivät ja samaa kasvua on luvassa toiselle tilikaudelle.

Kulunut kevät opetti myös sen, että tiukassa tilanteessa auttaa kun markkinoinnin perusta on kunnossa. Markkinoinnin tekeminen jatkui muuttuneesta tilanteesta huolimatta ja kampanjointi oli muutamaa poikkeusta lukuunottamatta käynnissä koko ajan. Oikotietä pikavoittoihin ei ole vaan tietä kannattaa siloittaa jatkuvasti.

Kohti suunnitelman mukaista mielikuvaa

Palasin pari vuotta sitten tehdyn liiketoimintasuunnitelmani pariin. Miltä Flumenia näytti suunnitelmissa?

Tämä suora lainaus on koko yritystoimintani tukiranka: Hommat tehdään aikataulussa, laadukkaasti hymy huulilla. Markkinointia pitää tehdä tosissaan, mutta ei liian tosikkona.  Kirjasin tämän pohjalta ylös 3 asiaa, jotka ovat ohjanneet Flumenian toimintaa:

Arvostus

Arvostus koko alaa kohtaan on mielestäni huono. Markkinointi koetaan kulueränä (mainontana) ja huonot kokemukset heijastuvat jo monessa tarjouspyynnössä. Halutaan tuloksia, jotka näkyvät myös viivan alla, mutta markkinointi halutaan ulkoistaa omasta työstä.

Arvostus minulle asiakastyössä tarkoittaa sitä, että haluamme kehittyä ja kokeilla. Silloin markkinoinnin eteen tehdään yhdessä töitä ja siihen panostetaan. Katsomme markkinointia liiketoiminnan ja kasvun mahdollistajana, ei yksittäisenä mainoksena.

Innostus

En tyydy tarjoamaan valmista ratkaisua tai lupaamaan epärealistisia lopputuloksia. Innostus minulle tarkoittaa sitä, että sitoudun löytämään toimivia tapoja tehdä markkinointia, jotta se tuottaa tuloksia. Uusia kanavia, mainonnan muotoja ja kohderyhmiä. En usko, että voimme lehtimainoksen tapaan vakuttaa asiakkaamme yhdellä viestillä yksittäisessä kanavassa.

Innostus tarkoittaa minulle myös onnistumisia ja epäonnistumisia. Näitä tarvitaan, jotta kehittymistä voi tapahtua. Verkkosivustoni ensimmäisessä versiossa luki ”mutuilu on muiden hommaa”. Nykyaikaisen markkinoinnin ehdottomasti parhaita puolia on sen seurattavuus ja mitattavuus. Teen yhteistyömme ja raportoinnin näkyväksi ja sitä myöten voimme seurata aikaansaatuja tuloksia.

Osaaminen

Osaaminen tarkoittaa minulle kahta asiaa: oman osaamisen ylläpitämistä ja kehittämistä ja osaamisen jakamista. Minulle blogin kirjoittaminen on tapa jäsennellä asioita, se pakottaa tutustumaan uusiin ominaisuuksiin ja pysymään ajan tasalla. Lisäksi minua auttaa kouluttajan rooli, jolloin muutoksien seuraaminen on enemmän kuin suotavaa. Yllätyksiltä ei kuitenkaan voi välttyä ja jäätyminen ei auta tilanteessa, jossa some-kanava on muuttanut ulkoasuaan yön aikana 😂.

Kirjoittamalla voin auttaa digimarkkinoinnin perusasioissa. Silloin yhteistyö markkinointitoimiston kanssa on tuottavampaa kun tietyt perusasiat ovat jo kunnossa. Silloin yhteistyössä voidaan keskittyä strategisempaan kehittämiseen.

Kasvua kumppanuudella tai osaajan palkkaamisella?

Olin visioinut liiketoimintasuuunnitelmassa Flumenian tulevaisuutta ja siellä vilahtivat lauseet: yhteistyö kumppaneiden kanssa ja mahdollisesti työntekijöiden rekrytointi. Olen nyt tilanteessa, jossa mietin vaihtoehtoja jatkuvasti kasvavaan kysyntään ja haluan, että asiakkaani saavat laadukasta palvelua jatkossakin. Tässä kohtaa voisin myös tehdä ratkaisun ja myydä ”eioota”, mutta haluan katsoa avoimesti kaikki tarjolla olevat mahdollisuudet.

Olen avannut verkkosivustolleni uuden sivun otsikolla ”rekry”, joka tarkoittaa yhteistyökumppanien kartoittamista (freelancer/markkinointialan yrittäjä) ja työntekijän palkkaamista oikeanlaisen osaajan löytyessä.

Olen aiemmin tehnyt yhteistyötä eri toimijoiden kanssa ja verkostostani löytyy markkinoinnin eri osa-aluiden osaajia. Näin voin tarjota asiakkailleni laajemmin osaamista, jota minulta ei löydy. Haluaisin löytää lisää osaajia verkostooni, joten ole yhteydessä mieluiten sähköpostitse sanna@flumenia.fi.

Mutta se suurin harppaus tulee tilanteessa, jossa löydän etsimäni. Olen (melkein) valmistautunut tilanteeseen, jossa palkkaan Flumenian ensimmäisen työntekijän. Työ vaatii monipuolista osaamista, mutta sitä voidaan muokata vielä tekijän omien vahvuuksien kautta. Eli otan mielelläni avoimia hakemuksia vastaan, lue lisää täältä: https://www.flumenia.fi/rekry/.