Kasvua vauhdittavan markkinoinnin tekeminen on pitkäjänteistä ja tavoitteellista työtä
Jotta markkinointi voi vauhdittaa liiketoiminnan kasvua, vaatii se usein strategisten valintojen ohella ajatusmallien ja toiminnan uudistamista. Kun puhumme markkinoinnista, tarkoitamme myös muutakin kuin mainontaa. Kanavien käyttöönotto ja mainonnan käynnistäminen eivät yksistään riitä vaan tyypillisesti yritys tavoittaa siinä vaiheessa sellaiset kohderyhmät, jotka ovat jo etsimässä ratkaisua omaan arjen haasteeseensa.
Markkinoinnin kokonaisuus on laaja ja termi kattaa aina strategisen suunnittelun käytännön toteuttamiseen asti. Yrityksen markkinoinnin lähtötasoa arvioitaessa on hyvä tarkentaa tavoitteiden ja kohderyhmien lisäksi
- tarkemmin sitä, miten asiakkaidemme päätöksenteko ja tavoiteltavien osaajien päätös työpaikan vaihtamisesta tapahtuu?
- tarkemmin sitä, mitkä ovat kohderyhmiemme motivaatiotekijät ja mitä tavoitteita he omassa työssään haluavat saavuttaa?
- millainen on vallitseva markkinatilanne tarjonnan, osaajamarkkinan ja kilpailijoiden suhteen?
- miten hyvin erotumme kilpailijoista?
Tämä kasvun vauhdittamisen malli perustuu yli 15 vuoden kokemukseen markkinoinnin strategisesta suunnittelusta, toteutuksesta ja tuloksellisuuden mittaamisesta. Jotta yritys siirtyy tasolta toiselle, on kartoitettavan osa-alueen kysymyksistä 80 % oltava kunnossa.
Olemme tunnistaneet kasvun eri vaiheita ja tyypillisiä piirteitä markkinoinnin tekemisessä ja näiden pohjalta kyselyn tulokset luokitellaan kahdeksaan eri tasoon – myyntiä ja rekrytointia tukevan markkinoinnin näkökulmasta.
