Tilitalo Aaltonen Oy on vuonna 1998 perustettu tilitoimisto, joka tarjoaa asiakkailleen kattavat sähköisen taloushallinnon palvelut. Monipuoliset palvelut kattavat kirjanpidon sekä palkkahallinnon lisäksi yrityksen laskutuksen, maksatuksen ja reskontranhoidon palvelut aina talousjohdon raportointipalveluihin saakka.

Tilitalo Aaltonen on tunnettu toimija Keski-Suomen alueella ja uudet asiakkaat ovat löytäneet palvelut hyvin oman verkoston ja nykyisten asiakkaiden suosittelun kautta. Tilitalo Aaltonen on kehittänyt määrätietoisesti omaa toimintaansa ja strategiatyön myötä syntyi tarve myös markkinoinnin kehittämiselle.

Markkinoinnin suunnittelu ja kehittämistyö alkoi keväällä 2020 kun Tilitalo Aaltonen halusi tarkentaa myynnin ja markkinoinnin suuntaviivoja liiketoiminnan tavoitteiden mukaiseksi. Toimiala on todella kilpailtu ja tavoitteenamme oli löytää sopivat toimenpiteet niin oikeiden kohderyhmien tavoittamiseksi kuin oman viestinnän selkiyttämiseksi.

Yhteistyömme lopputuloksena Tilitalo Aaltosella on käytössään markkinoinnin kehittämissuunnitelma, jossa on vaiheistettu markkinoinnin kehittämiskohteet ja toimenpiteet. Suunnitelmassa on mukana seuraavat osa-alueet:

  • Lähtötilanne
  • Liiketoimintaa tukevat markkinoinnin tavoitteet ja painopisteet
  • Palvelutarjonta ja kilpailijakatsaus
  • Kohderyhmät
  • Viestintä asiakkuuden eri vaiheissa, sisältöesimerkit
  • Markkinointikanavien roolit osana asiakkaan päätöksenteko
  • Toimenpiteet ja niiden priorisointi
  • Markkinoinnin jatkuvuus ja myynnin kehittäminen, yhteistyömallit ja -kumppanuudet

Toimivan markkinoinnin lähtökohtana on ymmärrys asiakkaiden tarpeista, jonka pohjalta markkinointiviestintää ja tarvittavia toimenpiteitä voidaan suunnitella asiakasta paremmin palveleviksi. Kehittämissuunnitelman tueksi toteutettiin asiakashaastatteluita. Yhteistyön sujuvuuden ja palveluiden toimivuuden lisäksi asiakashaastatteluissa kartoitettiin näkökulmia asiantuntijapalvelun hankinnan ja päätöksenteon taustalla, jolloin ymmärrämme tarkemmin asiakkaiden tarpeita. Asiakashaastattelut toimivat myös pohjana asiakastarinoiden toteuttamiselle.

Yhteistyömme jatkuu myynnin ja markkinoinnin toimintamallien kehittämisellä.

Sanna vaikutti heti ammattitaitoiselta markkinoinnin moniosaajalta ja tapaamisestamme jäi osaava ja lämmin ensivaikutelma. Flumenian palvelut kattavat laajasti Tilitalo Aaltosen tarpeet ja olemme saaneet yhteistyöstä enemmän irti kuin osasimme alkuun edes odottaa.

Yhteistyö on ollut helppoa, mutkatonta ja mukavaa. Palavereita on pidetty säännöllisesti ja on ollut tunne, että Sannalle ja Flumenialle markkinointimme eteenpäin vienti on oikeasti tärkeä asia. Olemme saaneet yhteistyön myötä ulkoistetun markkinointipäällikön, joka oikeasti huolehtii siitä, että saamme käyttöömme tällä hetkellä tarpeisiimme parhaiten soveltuvat työkalut. Flumenian osaaminen takaa meille myös sen, että saatamme löytää markkinoinnin kentältä sellaisia kehittämiskohteita ja kanavia, joita emme itse olisi edes tulleet ajatelleeksi.

Tuula Aaltonen ja Anna-Kaisa Mäkelä

Katso vastaavia toteutuksia

Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradia

Soihtu