Koronatilanteen käynnistyttyä me Järvi-Pohjanmaan Yrityspalvelu Oy:ssä havaitsimme, että alueen yrittäjät tarvitsevat uutta osaamista, sekä rohkaisua digimarkkinoinnin hyödyntämiseen voidakseen palvella paremmin asiakkaitaan muuttuneessa tilanteessa. Samalla verkkokauppa on voimakkaassa kasvussa, jossa nähdään suuri potentiaali alueen ollessa syrjässä suuremmista kaupunkikeskittymistä.

Tavoitteenamme oli tuoda hyötyä mahdollisimman monelle yrittäjälle – sekä niille, jotka eivät ole vielä edes aloittaneet digimarkkinointiaan, että niille, jotka tekevät jo paljon, mutta tarvitsevat lisäapua pystyäkseen kasvamaan entisestään. Lanseerasimme ”Digillä Huipulle”- sarjan, jossa käsiteltiin sekä digimarkkinoinnin eri osa-alueita, että verkkokauppaa.

Eri osa-alueet, joihin koulutuksessa keskityttiin, olivat nykyaikaiset markkinointiteknologiat, sisällöntuotanto, Instagram, LinkedIn, maksettu markkinointi Facebookissa, hakukoneoptimointi ja hakukonemainonta. Näistä erityisen tärkeitä yrittäjille olivat sisällöntuotanto ja strategian tekeminen, sekä hakukoneoptimointi.

Valitsimme Flumenian toteuttamaa digimarkkinoinnin neljän koulutuksen kokonaisuuden, sillä meitä hyödytti sekä mahdollisuus verkkoalustan käyttöön, Sannan monipuolinen käytännönkokemus, että erittäin monipuolinen ja konkreettinen kokonaisuus.

Osallistujien kommentteja:

”Kiva koulutuskokonaisuus hyvällä kouluttajalla! Yksinyrittäjällä ei liikoja ole mahdollisuuksia osallistua maksuttomiin koulutuksiin”.

”Koulutus oli onnistunut ja hyvä. Plussaa siitä että jaoitte porukan, että kaikki jotka halusivat, pääsivät myös koulutukseen”.

”Äärimmäisen hyvä kouluttaja! Pidin tyylistäsi ja tavastasi. Helposti lähestyttävä. Koulutus vastasi odotuksia. Nyt kaipaisi jo päästä syvemmälle aiheisiin”.

Kuva: JPYP/Anniina Heikkilä

Koulutus osoitti supersuosionsa jo alussa, ja jouduimme tekemään kaksi eri ryhmää, sillä koulutus bookattiin täyteen jo viikossa, ja halusimme pitää ryhmäkoot pieninä. Tämä mahdollisti kolmenkymmenen yrittäjän osallistumisen livekoulutuksiin, sekä kymmenien yrittäjien tallenteiden seuraamisen. Haastavan koronatilanteen vuoksi jouduimme siirtämään yhtä koulutusta, sekä osa osallistujista seurasi koulutuksia etäyhteyksillä, joka sekin onnistui joustavasti. Howspace-alusta oli erittäin toimiva tähän tarkoitukseen.

Olemme huomanneet, että useat yrittäjät ovat tehneet konkreettisia muutoksia koulutuksen aikana ja sen jälkeen, sekä lähteneet aktiivisemmin julkaisemaan sosiaaliseen mediaan. Koulutus toimi myös hyvänä verkostoitumisalustana, jossa yrittäjät jakoivat toisilleen toimivia ideoita. Suurkiitos Sannalle koulutuskokonaisuuden toteuttamisesta!

Anniina Heikkilä

Projektipäällikkö

Digiportaat

Lumous-yritysryhmähanke