LinkedIn on erityisesti ammatilliseen verkostoitumiseen ja keskusteluun soveltuva sosiaalisen median kanava. Muutamien vuosien takainen mielikuva pelkästä sähköisestä CV-pankista ei enää tänä päivänä ole ajankohtainen vaan moni käyttäjä on löytänyt LinkedInin avulla työpaikan lisäksi uusia henkilöitä omaan verkostoon, joiden kanssa on solmittu niin ystävyys-, yhteistyökumppanuus- ja asiakassuhteita.

Tällä hetkellä LinkedInissä on noin 1,3 miljoonaa suomalaista käyttäjää ja sen käyttö on muuttunut pelkästä rekrytointikanavasta enemmän kohti asiantuntijuutta, keskustelua ja verkostoitumista. Oman henkilökohtaisen profiilin avulla voit lisätä näkyvyyttäsi niin yhteistyökumppaneiden kuin potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa kuitenkaan rekrytointinäkökulmaa kokonaan unohtamatta. Parhaimman hyödyn LinkedInistä saat olemalla itse aktiivinen – jakamalla näkemyksiäsi ja ajatuksiasi omaan toimialaan, ammattiin tai työelämään liittyen sekä osallistumalla keskusteluun kommentoimalla ja auttamalla.

LinkedIn-profiilin luominen

  1. Siirry osoitteeseen https://www.linkedin.com/home ja klikkaa oikeasta yläreunasta ”Sign in”. Tällä hetkellä LinkedInin käyttöliittymä toimii englanniksi.
  2. Täytä profiilia varten pakolliset tiedot eli sähköpostiosoite ja salasana. Tämän jälkeen kysytään etu- ja sukunimeä ja turvallisuusvarmistuksen jälkeen olet luonut profiiliin ensimmäiset tiedot.
  3. Täytä maa, postinumero ja paikkakunta.
  4. Lisää ammattinimike, viimeisin työpaikka ja toimiala. Tässä kohtaa pakolliset tiedot vaihtelevat syötettyjen tietojen perusteella.
  5. Tässä kohtaa sähköpostiisi on saapunut vahvistusviesti, joka sisältää koodin. Jos koodia ei näy, tarkista vielä roskapostikansio tai kokeile lähettää sähköposti uudelleen. Syötä koodi, jotta pääset profiilin luomisessa eteenpäin.
  6. Profiilin vahvistamisen jälkeen LinkedIn kysyy, oletko työnhaussa. Valitse sinulle sopivin vaihtoehto. Tämän jälkeen LinkedIn ehdottaa myös verkostoitumiskutsujen lähettämistä. Voit hakea hakukentän kautta sinulle tuttuja henkilöitä tai voit ohittaa tämän kohdan painamalla ”Skip”.
  7. Seuraavassa kohdassa pyydetään valokuvan lisäämistä. Voit lisätä valokuvan jo tässä vaiheessa tai lisätä ne myöhemmin profiilitietojen täyttämisen yhteydessä. Valokuva kannattaa lisätä aina, koska se auttaa verkostoitumisessa ja käyttäjän tunnistamisessa.
  8. Lataa LinkedIn-sovellus puhelimeesi. Voit syöttää puhelinnumeron ja LinkedIn lähettää sovelluksen latauslinkin. Sovellus löytyy myös Google Play-kaupasta ja App Storesta haun kautta.
  9. Voit seuraavassa vaiheessa lisätä sivuja seurattavaksi tai klikata ”Finish”, jolloi profiilisi on valmis.
  10. LinkedIn pyytää myös puhelinnumeron lisäämistä, ellet tehnyt tätä jo profiilin luomisen yhteydessä. Suosittelen myös kaksivaiheisen varmennuksen lisäämistä, jolloin LinkedIn lähettää koodin uuden kirjautumisen yhteydessä ja näin voit suojata omaa profiilia paremmin väärinkäytöksiltä.

Navigointi LinkedInissä

Tässä kohtaa oma uutisvirtasi saattaa näyttää autiolta tai sen täyttää erilaiset yrityksien päivitykset, jotka ovat sponsoroituja sisältöjä eli maksettuja mainoksia. Tässä käyn läpi LinkedInin yleimmät toiminnot, jotka löydät sivun yläreunan valikon kautta.

  • My Network valikon takaa löytyy jatkossa kaikki sinulle saapuneet verkostoitumiskutsut. Voit itse lähettää kutsuja etsimällä käyttäjiä ”Search” hakukentän kautta tai lisäämällä sähköpostiosoitteita omasta osoitekirjasta. Voit lähettää kutsun LinkedIn-käyttäjälle profiilista klikkaamalla ”Connect” ja halutessasi voit lisätä mukaan saatetekstin.
    • Voit itse valita kenelle kutsuja lähetät tai kenen kutsuja haluat hyväksyä. Avoin verkostoituminen tuo mahdollisuuksia uusien kontaktien löytämiseen ja laajempien verkostojen luomiseen, mutta moni käyttäjä haluaa verkostoitua vain henkilöiden kanssa, jotka on tavannut entuudestaan.
  • Jobs valikko on tarkoitettu rekrytointiin ja työnhakuun. Mikäli työnhaku on sinulle ajankohtainen, löydät täältä profiiliasi vastaavia ja sinulle soveltuvia työpaikkoja. Vastaavasti työnantajana ja rekrytoijana voit hyödyntää LinkedIniä sopivien kandidaattien löytämiseen niin maksetun työpaikkailmoituksen kautta tai olemalla itse aktiivinen ja verkostoitumalla sopivien osaajien kanssa.
  • Messaging on sinun henkilökohtainen viestilaatikko. Voit lähettää maksutta LinkedIn-viestejä sellaisille käyttäjille, jotka ovat omassa verkostossasi. Maksullisella LinkedIn-versiolla pystyt kontaktoimaan viestien kautta laajemmin LinkedIn-käyttäjiä, jotka eivät ole omassa verkostossasi. Myös yritykset voivat lähettää viestintää LinkedIn-käyttäjille Inmail-mainontana.
  • Notifications valikon takaa löydät omaan profiilisi liittyvät ilmoitukset. Sieltä näet ketkä ovat vierailleet profiilissasi sekä tietoa oman verkostosi päivityksistä ja muutoksista työelämässä.
    • Huom! Voit laittaa oman profiilin asetukset niin, ettei profiilin tehdyistä muutoksista lähde automaatisesti ilmoitusta omalle verkostollesi (Työpaikan vaihto, työn ”vuosipäivä” ja muut vastaavat muutokset omassa profiilissasi). Löydät tämän asetuksen omaa profiilikuvaa klikkaamalla > Setting & Privacy >> Visibility >> Share job changes, education changes, and work anniversaries from profile >> ja vaihda tämä asetus oletuksena ”No”.
  • Oma henkilökohtainen profiilisi (”Me”) löytyy sivun oikeasta ylänurkasta, oman profiilikuvan takaa.

 

Täytä omat tiedot LinkedIn-profiiliin

 

LinkedIn-profiili rakentuu seuraavista osa-alueista:

  • Edustava kuva – ensivaikutelma on tärkeä! Käytä siis kuvaa, josta sinut tunnistaa, lomakuvat soveltuvat paremmin muihin some-kanaviin. Voit myös lisätä profiiliisi sopivan taustakuvan.
  • Lisää profiilille hyvä otsikointi. Pääset muokkaamaan tätä kohtaa oikeasta reunasta kynän takaa (..More..napin vierestä). Otsikon ei tarvitse olla oma titteli + yritys, se voi olla jotain mitä edustat, mitä haluat itse viestiä tai edesauttaa.
  • Lisää profiiliin omien tavoitteiden mukainen yhteenveto (About). Pystyt lisäämään profiiliin tarvittavia osioita ”Add profile section” napin takaa. Tavoitteenasi voi olla verkostoituminen, yhteistyökumppaneiden etsintä, työnhaku tai potentiaalisten asiakkaiden hankinta LinkedInin avulla. Anna tämän yhteenvedon kertoa puolestasi miksi olet LinkedInissä. Lisää mukaan myös kehoite yhteydenottoon ja yhteystiedot.

 

 

  • Featured-osioon voit lisätä ”nostoja” ja nämä voivat olla viimeaikaisia tai sinulle merkityksellisiä päivityksiä, linkkejä, LinkedIniin julkaistuja artikkeleita, dokumentteja ja kuvia.
  • Your Dashboard kertoo vain sinulle näkyviä tietoja siitä, kuinka moni on katsonut profiiliasi, nähnyt viimeisimmän LinkedIn-julkaisusi tai kuinka monta kertaa profiilisi on näkynyt LinkedIn-haussa. Työkokemukseen voit kertoa omaa työhistoriaasi – kirjoita se tukemaan omaa tavoitettasi = mistä vastasit työssäsi, mitä sait aikaan, mitä osaamisellasi toit yritykseen. Pelkkä työtehtävien luettelo ei välttämättä kerro mitään.
  • Voit luoda eri osioita profiiliin ”Add profile section” napin takaa.

LinkedIn-profiilin luominen on yksinkertaista, mutta mahdollisuudet työelämän näkökulmasta on moninkertaiset – tervetuloa LinkedIniin. Jos et tiedä mistä aloittaa, laita vaikka ensimmäisenä kutsua tulemaan https://www.linkedin.com/in/sannavirtanen/ 😊