LinkedIn on ammatillinen sosiaalisen median kanava, joka soveltuu erinomaisesti B2B-markkinoinnin kanavaksi. Kanava on muuttunut paljon ajoista, jolloin kanavaa pidettiin ”sähköisenä CV-palveluna” eikä kanava ole ainoastaan tarkoitettu rekrytointiin. Sosiaalisen median kanavassa verkostoidutaan, keskustellaan ammatillisista teemoista ja jaetaan tietoa. LinkedInissä on tällä hetkellä yli miljoona suomalaista käyttäjää

Vierailin marraskuussa 2019 Spark -tapahtumassa Kööpenhaminassa, jossa LinkedInin Sam Parker (Partner Account Director, LinkedIn Marketing Solutions) presentoi Linkedinin käytöstä ja tulevista uudistuksista. Hänen esityksestään poimin muutaman pointin LinkedInin käyttöön liittyen:

  • Aktiivisten käyttäjien määrä on selvästi suurempi arkipäivinä, mutta keskimääräinen vierailuaika LinkedInissä on korkeimmillaan viikonloppuna. Arkena vieraillaan useammin, viikonloppuna on aikaa keskusteluille ja pohdinnoille.
  • LinkedInin käyttäjät ovat ”aamuvirkkuja”, kanavaa selaillaan aamun tunteina ja silloin käytössä korostuu tietokone. Illemmalla käyttö muuttuu mobiililaitteelle.

LinkedIn-mainonta osana B2B-markkinointia

Linkedinissä on oma mainonnan työkalu, jonka jokainen yritys saa maksutta käyttöönsä. Olen toteuttanut LinkedIn-mainontaa useamman vuoden ajan, mutta harvemmin siitä olen kirjoittanut.

Kampanjan luominen LinkedInissä on käytännössä samanlaista kuin muissakin sosiaalisen median kanavissa ja näiden markkinointikanavien etuna on mainonnan tehokas kohdentaminen joko käyttäjän demografisiin tietoihin tai käyttäjän aiempiin toimintoihin perustuen. Nämä kohdennukset ovat aiemmin olleet rajattu uudelleenmarkkinointiin ja markkinointirekisteriin, mutta nyt LinkedIn on kehittänyt myös mainonnan kohdentamista, jotta sitä voidaan tehokkaammin näyttää kohderyhmän mainontaan tehtyihin toimintoihin (esim. videokatselut) perustuen.

Ennen kuin starttaat LinkedIn-mainontaa

LinkedInin mainontaa varten kannattaa lisätä verkkosivustolle LinkedInin oma seurantakoodi eli LinkedIn Insight Tag. Tämän seurantatagin pystyt lisäämään verkkosivustollesi esimerkiksi Google Tag Managerin avulla. Seurantatagin lisäämisen avulla voidaan seurata tarkemmin mainoksen aikaansaamia tuloksia ja toteuttaa uudelleenmarkkinointia eli luoda kohderyhmiä verkkosivustolla vierailleista käyttäjistä.

LinkedIn-mainonnan tavoitteet

LinkedInin mainonnan taustalla on sama idea kuin Facebook-mainonnassa. Kampanjan rakentamisen ensimmäisessä vaiheessa valitaan kampanjatavoite eli tavoitellaanko kampanjalla tietoisuuden kasvattamista, tuetaanko asiakkaan päätöksentekoa vai halutaanko saada aikaan konversioita?

Tarkempana kampanjatavoitteena voidaan valita:

  • Brändin tunnettuus
  • Verkkosivuston vierailut
  • Sitoutuminen
  • Videon katselut
  • Liidien hankinta
  • Verkkosivuston konversiot
  • Rekrytointiin soveltuva tavoite eli työpaikan haut.

LinkedIn-mainonnan kohdentaminen

LinkedIn-mainonnan kohdentamisen etuna on se, että kohderyhmiä voidaan luoda todella tarkkaan perustuen käyttäjän koulutushistoriaan, toimialaan ja ammattinimikkeeseen. Kohdennus voi olla niin tarkkaa, että kohderyhmäksi valitaan vain ne yritykset, joille mainontaa halutaan kohdennettavan tai mainostyökaluun ladataan kohderyhmäksi asiakas-tai markkinointirekisteri.

LinkedInistä löytyy esimerkiksi seuraavia käyttäjätietoja:

  • Kohderyhmän maantieteellinen sijainti
  • Kohderyhmän koulutustausta (Oppilaitos, tutkinto, tutkintovuosi)
  • Yritys, yrityksen koko ja toimiala
  • Ammattinimike, senioriteetti
  • Ammatilliset ryhmät
  • Osaaminen ja kiinnostuksen kohteet.

Mainontaa voidaan kohdentaa käyttäjätietoihin perustuen sekä LinkedInistä löytyy myös uudelleenmarkkinointi ja ns. kaksoisolentokohderyhmät (Similar Audiences). Lisäksi mainontaa voidaan kohdentaa käyttäjien toimintoihin perustuen: kohderyhmiä voidaan luoda videon katseluiden tai tapahtumaan osallistumisen perusteella ja liidilomakkeen toimintoihin perustuen. Liidien hankintaan tarkoitettu ”liidilomake” on mainonnan muoto, joka avaa esitäytetyn lomakkeen esimerkiksi uutisvirran mainoksissa tai käyttäjän viestilaatikkoon lähetetyssä mainoksessa.

LinkedIn-mainonnan kohdentaminen

LinkedInin mainosmuodot

Linkedinissä voidaan tehdä monipuolisesti erilaisia mainoksia, kuten uutisvirrassa näkyviä mainoksia kuvan, linkin tai videon kera, karusellimainoksia, dynaamisia mainoksia (Spotlight Ad, joka on räätälöity käyttäjän tietojen perusteella) sekä tekstimuotoisia mainoksia, jotka näkyvät vain tietokoneen näkymässä.

 

[PÄIVITYS***] LinkedIn Inmail-mainonta poistuu EU:n alueelta vuoden 2022 tammikuun aikana.

Jos haluat lähestyä potentiaalista kohderyhmää henkilökohtaisesti, toimii silloin käyttäjien viestilaatikkoon lähetettäviä Inmail-mainoksia. Inmail-mainontaan on tullut kevään 2020 aikana uusi mainonnan muoto, jossa voidaan rakentaa valmis keskusteluketju, joka ohjaa lukemaan lisää verkkosivustolta, lataamaan sisältöjä tai kutsuu osallistumaan webinaariin/tapahtumaan.

[PÄIVITYS***] LinkedIn Inmail-mainonta poistuu EU:n alueelta vuoden 2022 tammikuun aikana.

Mainonta LinkedInissä – kenelle se sopii ja mitä se maksaa?

Kuten Facebook-mainonnassa, kannattaa mainonta LinkedInissä rakentaa asiakkaan ja hänen tiedon tarpeiden näkökulmasta ja kokonaisuus rakentuu asiakasymmärryksen pohjalta – millainen viestintä on oikea-aikaista asiakkaan näkökulmasta, jolla ei välttämättä ole tarvetta tai kiinnostusta tarjontaasi kohtaan ja miten ohjaat ja autat erilaisilla mainonnan muodoilla ja sisällöllä aiheesta kiinnostunutta käyttäjää kohti päätöksentekoa?

Lähtökohtaisesti LinkedIn-mainonta on arvokkaampaa kun sitä verrataan suoraan muihin kanaviin. Kampanjoinnin minimibudjetti on 10 € / päivä. Jos tavoittelet ammatillista kohderyhmää, on LinkedIn erittäin varteenotettava kanava kampanjointiin, koska siellä pystyt todella tarkkaan valitsemaan halutun kohderyhmän. Mainonnan raporteista näet myös yritystasolla tietoa siitä, minkä yrityksen henkilöstö on mainontaa nähnyt ja missä rooleissa ja millä toimialalla mainontaa nähneet käyttäjät ovat. Konversioseurannan ollessa paikoillaan, saadaan myös tarkkaa tietoa mainonnan aikaansaamista vaikutuksista, esimerkiksi uuden kontaktin hinnasta.

Budjetointia kannattaakin rakentaa ”käänteisesti”, mikä on palvelun ja asiakkuuden arvo yritykselle ja kuinka paljon yhden asiakkaan hankintakustannus voi olla? Yhtäkkiä 10 € /päiväbudjetti ja markkinointi LinkedInissä ei kuulostakaan enää kalliilta vaihtoehdolta, jos voimme tavoittaa juuri ne yritykselle arvokkaimmat ja oikeat asiakkaat.

 


Millaisia tuloksia LinkedIn-kampanjoinnilla voidaan saada aikaan? Kun starttasimme Ceilin digitaalista markkinointia, tavoitteenamme oli löytää soveltuvat kanavat uusien liidien hankintaa varten. Digimarkkinointiin on olemassa paljon vaihtoehtoja ja päädyimme testaamaan muutaman kanavan toimivuutta. Kanaviksi valikoituivat LinkedIn, Google ja Facebook ja testasimme erilaisia tekstivariaatioita ja kuvaversioita toimivimman mainoksen löytämiseksi. Lue koko asiakastarina tästä.