Kun viisi vuotta sitten Flumenialle palkattiin ensimmäinen työntekijä, moni ajatteli yrittäjän olevan “hullu”. Elettiin kuitenkin koronan kurittamaa aikaa, ja vastaavasti moni yritys oli pakotettu miettimään liiketoiminnan tulevaisuutta. Hullu tai ei, käynnistyi siitä nopean kasvun ajanjakso, joka on ollut samalla myös merkittävä oppikoulu monestakin näkökulmasta tarkasteltuna.

Olimme nopeasti monen toimijan luottokumppani yrityksen nuoresta iästä huolimatta. Teimme kuten opetimme – palveluiden kysyntä ja myynnin kasvu olivat nimenomaan markkinoinnilla aikaansaatuja tuloksia. Liikevaihdossa onnistuimme ylittämään muutamassa vuodessa 0,5 miljoonan rajapyykin, parhaimmillaan liikevaihdon kasvun ollessa 93 %.

Tavoitteena oli tarjota työpaikka, joka tarjoaa toimistomaailman tapaan mahdollisuudet kehittymiseen digimarkkinoinnin huippuammattilaiseksi. Tämä onnistui monellakin mittarilla ja nautimme tiimin kanssa onnistumisista. Vietimme myös unohtamattomia hetkiä tiimipäivillä, etätyöreissuilla Portugalissa ja Espanjassa sekä kehitimme osaamistamme ulkopuolisen valmentajan tukemana. 

Päällimmäisenä on mielessä ne lukuisat asiakkuudet, joiden kanssa saimme kasvatettua markkinoinnin merkitystä liiketoiminnan tukena, ei vain yksittäisenä kampanjana. Toimme uutta näkökulmaa ja astuimme rohkeasti myös pois “omalta tontilta” – markkinoinnin onnistuminen kun edellyttää yhteispeliä koko organisaatiossa.

Minulle markkinoinnin osaamisen kehittäminen on intohimo. Se on ollut alunperin myös syy yrittäjäksi ryhtymiseen.

Tiimin kasvattaminen kannattavasti vie yrittäjältä myös kohtuullisen paljon aikaa. Tai no, kohtuullinen taitaa olla vähän laimea termi tässä yhteydessä. Menestyvä liiketoiminta vaatii monen osa-alueen onnistumisen, ja se on haastavaa huolimatta osaavasta ja hyvän meiningin omaavasta tiimistä. 

Jotta talous pysyy balanssissa, on yrittäjän tehtävä myös oma osuutensa palkan eteen ja siihen vielä vähän päälle. Näistä nyt mainittakoon myynti, markkinointi, talous, hallinnolliset työt, rekrytointi sekä osaamisen ja liiketoiminnan jatkuva kehittäminen kilpaillulla toimialalla. Onhan siinä työmaata, kun näiden asioiden osaaminen ei tule automaattisesti yrittäjyyden mukana. 

Pienelle, nopeasti kasvavalle yritykselle tulee vastaan hetki, jolloin on varmistettava työntekijöiden ja asiakkaiden tulevaisuus. Isompi tiimi olisi voinut mahdollistaa vakaammat rakenteet yrityksen toiminnalle, mutta samalla olin uskollinen myös omalle visiolle. Kun tavoitteena ei koskaan ollut kasvu kymmeniä ihmisiä työllistäväksi yritykseksi, oli mietittävä tulevaisuutta uudelleen. 

Vaikka Flumenian kasvu onnistui hyvin ja liiketoiminta on pysynyt yrityksen perustamisesta asti kannattavana, oli pitkään jatkuneen ylivireystilan poistamiseksi tehtävä vaikeita ja yrityksen toimintaan merkittävästi vaikuttavia päätöksiä. 

Kliseistä, mutta totta: muutos on aina mahdollisuus

Kun keväällä 2025 pohdin vaihtoehtoisia suuntaviivoja, oli minulle tärkeää, että ratkaisusta syntyy jatkuvuutta niin henkilöstölle kuin asiakkuuksille. Tässä kohtaa pohdin myös paljon sitä, mitä itse työelämältä haluan. Yrittäjyys on avannut minulle mahdollisuuden uteliaasta mielestä rakentuvan asiantuntijuuden ja kokemukseen perustuvan näkemyksen yhdistämiseen. Tähän suuntaan koen vieläkin vahvaa vetoa. 

Kun keskusteluyhteys avautui Louhoksen ja Iiron kanssa, syttyi samantien vahva tunne siitä, että liiketoimintakaupasta voisi syntyä paras mahdollinen lopputulos kaikkien osapuolien kannalta. Tämän myötä Flumenian asiantuntijat Salla Laajavaara, Satu-Maria Hentilä ja Petrus Piilonen siirtyvät Louhos Groupin palvelukseen 1.9.2025 alkaen. He auttavat asiakkaita entiseen tapaan – saaden kuitenkin nyt avukseen kivenkovaa osaamista ja asiantuntijoita aina brändin suunnittelusta verkkosivustojen toteutukseen. 

Olen erittäin onnellinen, että löysimme ratkaisun, joka mahdollistaa asiakkaillemme entistäkin kokonaisvaltaisemman näkemyksen, liiketoiminnan tavoitteita tukevia ja tarpeeseen soveltuvia ratkaisuja. Kiitän kaikkia asiakkaitamme luottamuksesta – pitkäaikainen yhteistyö kertoo onnistumisesta ja tätä haluamme tarjota myös jatkossakin. Tämä on upea mahdollisuus niin asiakkaillemme kuin työntekijöillemme.

Virta vie ja työ strategisen markkinoinnin parissa jatkuu

Jatkan strategisen markkinoinnin parissa, ja Flumenian uudistettu palvelutarjonta muotoutuu syksyn aikana. Tavoitteenani on rakentaa palvelutarjontaa, joka avartaa ajattelua ja uudistaa markkinointia.

Palaan sinne, missä vahvuuteni syttyvät säihkymään. Palvelutarjonta tulee rakentumaan strategisen markkinoinnin ja osaamisen kehittämisen ympärille. Vaikka tekoäly kehittyy nopeasti, inhimillinen älykkyys ja luova ajattelu ovat ainutlaatuisia ihmisen ominaisuuksia.

Jos tarvitset apua markkinoinnin strategiseen suunnitteluun tai mietit, miten markkinointia kannattaisi teidän yrityksessänne organisoida, resurssoida ja kehittää, kannattaa olla yhteydessä minuun. Löydän teille sopivat tavat tulokselliseen markkinointiin ja tarvittaessa sitä tukemaan ammattitaitoiset markkinoinnin tekijät (vinkki: Louhos Digital).