Markkinoinnin strateginen suunnittelu tekee toiminnastasi tavoitteellisempaa ja luo suuntaviivat markkinoinnin toimenpiteille – samalla tehden markkinoinnistasi vaikuttavampaa ja tuloksellisempaa.
Strateginen suunnittelu auttaa keskittymään oleelliseen ja suuntaamaan tekemistä oikeaan kohderyhmään. Kun valitut toimenpiteet perustuvat yhteisesti sovittuihin liiketoimintaa tukeviin tavoitteisiin ja yrityksen kohderyhmää parhaiten tavoittavaan lähestymistapaan, tuottaa se yrityksellesi lisäarvoa tunnettuuden lisääjänä, kysynnän edistäjänä ja myynnin kasvattajana.
Strategiatyössä apunamme on MAST-metodi, joka pohjautuu asiakasymmärryksen kasvattamiseen sekä asiakkaiden osto- ja verkkokäyttäytymisen ja tiedon tarpeiden mallintamiseen. Tavoitteellinen markkinoinnin kehittäminen tekee digitaalisissa kanavissa asioinnin ja ostamisen asiakkaillesi mahdollisimman vaivattomaksi – verkkokaupalla tai ilman.
Miten asiakkaasi löytävät verkkosivustollesi? Kilpailu hakukoneessa on tänä päivänä kovaa ja sijoitus hakukoneessa pelkästään yrityksen nimellä ei ole riittävä. Hyvä näkyvyys rakentuu niille termeille ja tiedolle, joita potentiaaliset asiakkaasi etsivät. Vertailua eri toimijoiden kesken tehdään verkkokanavissa ennen kuin yritykseen ollaan yhteydessä.
Hakukonenäkyvyys voidaan jakaa kahteen osa-alueeseen: näkyvyys maksullisilla mainospaikoilla ja näkyvyys luonnollisissa hakutuloksissa. Hakutuloksien sijaintiin voidaan vaikuttaa hakukoneoptimoinnilla, jolloin tulokset ovat nähtävissä pidemmällä aikavälillä. Tämän lisäksi Googlen työkalujen kautta voidaan tehdä markkinointia Googlen Display-verkostossa, YouTubessa sekä kohdentaa markkinointia heille, jotka ovat jo vierailleet verkkosivustolla.
Kehitämme hakukonenäkyvyyttä mm.
- Avainsanojen ja hakutermien analyysilla, jotta voimme keskittyä sinun yrityksellesi relevantteihin hakutermeihin ja niiden sijoituksien parantamiseen.
- Hakukoneoptimoinnin toimenpiteillä, joita tehdään verkkosivuston sisältöön.
- Hakukonemainonnalla, Google Ads ja Google Shopping varmistavat näkyvyyden maksullisesti.
- Kohderyhmälle suunnatuilla laskeutumissivuilla.
Digitaalisen markkinoinnin ammattilainen suunnittelee ja toteuttaa monikanavaisia markkinointikokonaisuuksia ja raportoi niistä kuukausittain. Toteutamme mainontaa mm.
Autamme määrittelemään verkkosivuston tavoitteet ja mittarit, joilla voidaan seurata markkinoinnin tuloksellisuutta. Seurantanäkymä kokoaa yhteen tärkeimmät markkinoinnin ja myynnin mittarit, kokoaa yhteen eri markkinointikanavien datan ja luo niistä helposti ymmärrettävän kokonaisuuden.
Yhteenvetonäkymä kertoo mm.
- Verkkosivuston liikenteen trendit
- Verkkosivuston kävijöiden liikenteen lähteet
- Vieraillut sivut / katsotuimmat tuotteet
- Tavoitetta kohti ohjaavat tapahtumat (esimerkiksi yhteydenotto, verkkokaupan ostoon liittyvät tapahtumat, ajanvaraus, hakulomakkeen täyttäminen, tarjouspyyntö, tärkeät sivut ja toiminnallisuudet)
- Myynnin ja markkinoinnin tärkeimmät luvut riippuen käytettävissä olevista järjestelmistä (esimerkiksi verkkokaupan myynti, ostotapahtumat, keskiostos ja ostetut tuotteet, konversio, ROAS, liidien hankinta, liidin hankintahinta ja kehitys).
- Mainonnan kulujen seuranta kuukausitasolla, kampanjaluvut ja parhaiten toimivat mainokset.
Yhteistyömme aikana voit seurata reaaliaikaisesti markkinoinnin yhteenvetonäkymää, joka kertoo tietoa markkinoinnin tuloksista ja kehittymisestä esimerkiksi verkkokaupan markkinoinnin, kampanjoinnin tai markkinoinnin kokonaisuuden näkökulmasta. Katso esimerkki verkkokaupan markkinoinnin seurannasta.
Meille digimarkkinointi ei ole pelkkää mainontaa vaan osa jatkuvasti kehittyvää kokonaisuutta. Yksi yrityksen tärkeimmistä markkinoinnin ja myynnin työkaluista on oma verkkosivusto, jossa asiakkaan asiointi tulisi olla mahdollisimman helppoa.
Jotta voimme seurata markkinoinnin onnistumista ja tuloksellisuuden mittaamista, voi yhteistyömme sisältää toimenpiteitä verkkosivustosi kehittämiseen. Silloin keskitymme
- Analysoimaan verkkosivuston kehittämistarpeet
- Eri toimintojen ja tavoitteiden mittaamiseen
- Sisältöjen kehittämiseen ja hakukoneoptimointiin
- Asiakkaan ostamista tukevien sisältöjen suunnitteluun ja toteutukseen
- Myynnin ja markkinoinnin yhteistyön kehittämiseen (CRM, markkinoinnin automatiikka)
- Sähköpostimarkkinoinnin käyttöönottoon tai kehittämiseen
- Liidien hankintaa tai uusasiakashankintaa tukeviin toimenpiteisiin (Chattibotit, laskeutumissivut, lomakkeet, seuranta ja mittaaminen).
Jos tarvitset verkkosivuston, autamme löytämään sopivan kumppanin verkkosivuston tekniseen toteutukseen ja toimimme tarvittaessa koko verkkosivustoprojektin vetäjänä.