Markkinointistrategi ja yrittäjä, markkinoinnin tekijä ja kouluttaja. Uuden oppija, analytiikasta innostuja ja tuloksien tavoittelija.

Tervehdys! Olen Sanna Virtanen, markkinointistrategi ja interim markkinointipäällikkö, Flumenian perustaja ja tämän blogin julkaisuhetkellä melko tuore yrittäjä. Tätä sisältöä on päivitetty 15.10.2025.

Elämä voi muuttaa suuntaa ja urapolku voi viedä odottamattomiin paikkoihin: en ole koskaan haaveillut omasta yrityksestä, mutta huomasin, että haluan jakaa osaamistani ja kokemuksiani markkinoinnin tekijöille, yrittäjille ja oman osaamisensa kehittäjille. Luoda vaikuttavaa markkinointia yhdessä ja valmentaen. Näin sai alkunsa Flumenia.

 

Mitä olen tehnyt ennen Flumeniaa?

Ennen oman yrityksen perustamista, ammatillinen matkani on pitänyt sisällään monipuolisesti markkinoinnin, myynnin ja viestinnän tehtäviä mm. digimarkkinointi- ja viestintätoimistossa, kasvuyrityksessä ja kansainvälisessä yrityksessä. Olen toiminut eri rooleissa: koordinaattorina, suunnittelijana, asiantuntijana, kouluttajana, markkinointipäällikkönä, mutta ennen kaikkea markkinoinnin kehittäjänä ja tekijänä. Olen työskennellyt markkinoinnin parissa lähes 20 vuotta.

Olen saanut luoda markkinoinnin suuntaviivoja ja kehittää olemassa olevia toimintamalleja, kokeilla ja testata. Saavuttanut asetettuja tavoitteita, myynnin kasvua ja tuloksia, mutta vastaavasti oppinut myös epäonnistuneista toteutuksista ja valinnoista. Kehittymistä tapahtuu virheistä oppimalla.

Osaamisestani saan kiittää aiempia ja nykyisiä asiakkaitani sekä aiempia työnantajiani, joiden kanssa olen saanut urapolkuani rakentaa: Humap Software / Howspace, Canon Oy, FlowHouse Oy, Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri (Onerva, Jyväskylä) ja Viestintätoimisto Soprano, nykyisin Soprano Group. Tarkemmin työhistoriastani voit lukea LinkedIn-profiilistani ja halutessasi samalla laittaa verkostoitumiskutsun.

Olen parhaimmillani isojen kokonaisuuksien parissa, joissa yhdistyvät strateginen osaaminen, luova ja analyyttinen ajattelutapani markkinoinnin toteuttamisesta, ideointikyky, sisältömarkkinointi ja tekninen osaaminen. Olen ollut kehittämässä kymmenien yrityksien markkinointistrategioita, pitänyt yli 150 valmennustilaisuutta digimarkkinoinnista sekä toteuttanut monikanavaisia markkinoinnin kokonaisuuksia niin pienille kuin suurille yrityksille. Puhujana ja kouluttajana olen saanut positiivista palautetta monipuolisesta osaamisestani, käytännönläheisestä ja selkeästä valmennustavasta.

Koulutukseltani olen Medianomi (YAMK). Vaikka en työllistynyt koulutukseni suuntautumisvaihtoehdon mukaisesti elokuva- ja tv-tuotantojen pariin, on se tuonut minulle osaamista sisällöntuotannosta, valokuvaamisesta ja videotuotannoista. Olen suorittanut myös viestintäalan perustutkinnon ja musiikkiopiston perusasteen huilun soitossa.

Markkinoinnin asiantuntijan arki: Mistä innostun?

Pienillä asioilla voi saada aikaan suuria vaikutuksia. Innostun uusista mahdollisuuksista, markkinoinnin perusasioiden huomioimisesta ja huonosta huumorista. Työssäni parasta ovat valmennuspäivät, uuden oivaltaminen ja oivalluttaminen. Nykyaikaisen markkinoinnin parhaita puolia ovat tuloksellisuuden seuranta ja onnistuneet kokonaisuudet, joista voidaan todeta, että markkinointi on tuonut asiakkaat myymälään tai liidiksi asti.

Haluan olla askeleen edellä: seuraan jatkuvasti kehittyvää alaa, pystyn viemään käytäntöön uusia toimintamalleja sekä kehittämään markkinoinnin tuloksellisuutta testaamalla, analysoimalla ja oppimalla.

Teknisestä osaamisestani saan kiittää veljeäni, joka on opettanut minulle ATK:n käyttöä lapsuudessani ja taitoja on opeteltu aina Commodore 64 -tietokoneesta lähtien. Ex-kollegani lausahti viime tapaamisellamme kuvailevasti, että ”sähän olit aikoinaan vähän nörtti <3”. Ja tämä nörtti ei ole minusta kadonnut vaan pidän vahvuutenani ongelmanratkaisukykyä ja teknistä osaamistani, vaikka välillä toivoisin olevani etevämpi koodari.

Markkinointitoimiston kasvupyrähdys ja paluu juurille

Vuonna 2020 Flumenian toiminnassa tapahtui muutos kun yrityksessä aloitti ensimmäinen työntekijä. Tästä muodostui uudenlainen polku ja henkilöstömäärä kasvoi seuraavien vuosien aikana viidellä digimarkkinoinnin osaajalla. Tavoitteena oli tarjota työpaikka, joka mahdollistaa kehittymisen digimarkkinoinnin huippuammattilaiseksi – tässä onnistuimme monin mittarein ja nautimme tiimin kanssa yhteisistä saavutuksista.

Nousimme nopeasti luotetuksi kumppaniksemme monille toimijoille nuoresta iästämme huolimatta. Teimme mitä opetimme: palveluiden kysyntä ja myynnin kasvu olivat konkreettisia tuloksia markkinointityöstämme. Mieleenpainuvinta oli lukuisat asiakkuudet, joiden kanssa kasvoi ymmärrys markkinoinnista liiketoiminnan strategisena tukena, ei vain yksittäisinä kampanjoina. Toimme uutta näkökulmaa ja rohkeasti astuimme ulos omalta tontiltamme – markkinoinnin onnistuminen vaatii yhteispeliä koko organisaatiossa.

Pienelle, nopeasti kasvavalle yritykselle tulee vastaan hetki, jolloin on varmistettava työntekijöiden ja asiakkaiden tulevaisuus. 1.9.2025 toteutui liiketoimintakauppa, jonka myös Flumenian digimarkkinointipalvelut siirtyivät osaksi Louhos Groupin palvelutarjontaa.  Tämän myös Flumenia palaa juurilleen – jatkossa Sanna toimi ulkoistettuna Interim markkinointipäällikkönä sekä tarjoaa markkinoinnin strategista suunnittelua sekä markkinoinnin valmennuksia. (Lue muutoksesta tarkemmin).

Lue lisää yrittäjän matkastani täältä ja laita samalla LinkedIn -kutsua tulemaan. 

Sanna Virtanen | Markkinointistrategi, Interim markkinointipäällikkö, tekijä ja kouluttaja |sanna@flumenia.fi | 050 438 3350

Vapaa-ajallani olen innokas matkustelija & wannabe lumilautailija. Huilisti ja 8va korkeuksista piccolon tiluttaja. Ex-palloilija ja taitojen puolesta aina alusta aloittava golffaaja. Muuramen rauhasta nauttiva. 

Vaikka Flumenia on startannut yhden naisen yrityksenä, on ympärilläni mahtava joukko oman alansa huippuosaajia. Valokuvat on ottanut taitava Emmi Virtanen (lisätietoja: By Emmi) ja Flumenian verkkosivuston on toteuttanut bittivirtojen tukkijätkät – Digitoimisto Dude.

Flumenia/Sanna Virtanen mediassa ja eri verkkomedioissa.

Sanna Virtasen haastattelu Keskisuomalaisessa 25.11.2019

Yritysklinikalta käytännön vinkkejä oman liiketoiminnan kehittämiseen, Business Jyväskylä

Linkedin-mainonta yrityksille, Zoner

15 minuuttia yrittäjänaisen kanssa

Jo yksi klinikka voi muuttaa markkinoinnin suunnan

Podcast (KSML): Kauppakeskus Forumissa puhaltaa uudet tuulet

Halonen, Kappahl ja kaksi ravintolaa kauppakeskus Forumiin – uudet omistajat pistivät vauhtia jyväskyläläiskeskuksen kehittämiseen (KSML)

Digimarkkinointiyritys Louhos Group laajenee Jyväskylään – osti Flumenian digimarkkinoinnin liiketoiminnan (KSML)

Flumenian digimarkkinointipalvelut osaksi Louhos Groupia (Flumenian tiedote)