Sosiaalisen median kanavien ylläpitäjillä on hallussaan melkoinen repertuaari erilaisia työkaluja ja ei ole ihme, että välillä nämä eri työkalut menevät sekaisin. Nyt on taas muutoksia luvassa ja tuleva uudistus yhdistää Facebook- ja Instagram-päivityksien julkaisuun tarkoitetun Facebook Creator Studion ja sivujen ylläpitäjälle tarkoitetun mobiilisovelluksen Pages Managerin. Uudistuminen tulee vaikuttamaan myös Facebook Business Managerin näkymään – jatkossa tämä kombinaatio tunnetaan nimellä Facebook Business Suite.

Facebook Business Suite tulee käyttöön syksyn 2020 aikana. Nämä tulevat muutokset ovat jo näkyneet työkalujen ylläpidossa aika ajoin ja tämä vaikeuttaa mukavasti koulutustilanteita. Käytössä on erilaisia näkymiä, koska muutokset saapuvat käyttäjille vaiheittain. On olemassa Business Managerin vanhaa ja uutta näkymää, osalle asiakkaista viestitään Facebook Creator Studion poistumisesta ja onpahan ensimmäinen näkymä uudesta Facebook Business Suitesta vilahtanut asiakkaan ruudulla. 🤷‍♀️

Mikä siis muuttuu Facebook Business Suiten myötä?

Suurin muutos uuden Facebook Business Suiten myötä on melko hiljattain julkaistun Facebook Creator Studion poistuminen. Tämä työkalu lanseerattiin syksyllä 2019 laajempaan käyttöön ja toi mukanaan kauan odotetun uudistuksen: Creator Studion kautta pystyy ajastamaan julkaisuja Instagramiin ja tämä voidaan tehdä näppärästi tietokoneen näkymän kautta. Tämä on ollut todella hyvä toiminnallisuus sosiaalisen median markkinoinnin tekijöille erityisesti Instagramin ylläpitoon.

Instagramista on voinut julkaista saman päivityksen Facebookiin, mutta tämä ei ole toiminut toisinpäin. Nyt Facebook Business Suiten kautta voidaan jatkossa tehdä sama julkaisu molempiin kanaviin, ajastettuna tai samaan aikaan julkaistuna. Tässä kuitenkin muistutan näiden kahden kanavan hieman erilaisista profiileista, joten tismalleen samat sisällöt eivät välttämättä toimi toivotulla tavalla molemmissa kanavissa.

Päivitykset voidaan julkaista tässä vaiheessa ainoastaan uutisvirtaan (tieto perustuen Facebook Business Suiten mobiiliversioon 7.10.2020), joten saamme vielä odottaa tarinoiden ajastamismahdollisuutta tai sitä, että ne voidaan julkaista yhdellä napin painalluksella molempiin kanaviin.

Sisältöjä voidaan julkaista kuvina ja videoina. Vaihtoehtona on myös Live-lähetys, jota en ole tämän blogiartikkelin julkaisuhetkellä testannut. Käytän itse Facebook Live-lähetyksiä varten erillistä ohjelmistoa, mutta täytynee testata FB Business Suiten toiminnallisuus. Näin selviää tuleeko Live-lähetys näkyviin molemmissa kanavissa yhtäaikaa. 🤔

 

Taas uusi työkalu opeteltavaksi. Ainakin mobiilisovelluksen (entinen Pages Manager, joka on jo päivittynyt uuteen näkymään) perusteella uudistukset ovat todella tervetulleita. Etusivun näkymästä saa nopealla vilkaisulla tiedon niin Facebook-sivun kuin Instagram-profiilin viime aikaisten julkaisuiden toimivuudesta sekä näkymän käynnissä olevista mainoksista ja kävijätietojen trendeistä (sivun kattavuus ja seuraajamäärien kehitys). Lisäksi Facebook Business Suitesta löytyy oma osio kävijätiedoille, joka kokoaa yhteen myös mainonnan lukuja kattavuuden, mainonnan näyttökertojen osalta ja budjetin osalta.

Tämä muutos ei ole uusi, mutta jatkossa kaikkien käytössä olevien kanavien yhteinen postilaatikko löytyy Business Suiten kautta. Jos yrityksellä on käytössään WhatsApp (Business), on nämä viestit tulevaisuudessa nähtävillä yhteisessä postilaatikossa ja kanava osa Facebook Business Suitea.

Facebook Business Manager vs. Facebook Business Suite

Kun Facebook tiedotti tästä uudesta työkalusta, oli tämän muutoksen tavoitteena on auttaa pienempiä yrityksiä hyödyntämään markkinoinnin resursseja ja kanavia tehokkaammin. Samalla mukana oli maininta, ettei työkalu ole heidän käyttöön, jotka käyttävät Ads Manageria = mainonnan hallintaa. Tämän myötä Facebook Business Managerin rooli on hieman epäselvä – onko se jatkossa osa Business Suitea vai oma erillinen työkalu, jonka tarkoitus on jatkaa hallinnointityökaluna. Muuttuuko tämän työkalun nimi lopulta myös Business Suiteksi?

Facebookin sivuilta löytyi muutamia vastauksia siihen, miten Business Managerin näkymä tulee muuttumaan, mutta käytännössä näiden kahden työkalun näkymä on hyvin samankaltainen. Ohjeistuksena uuden työkalun käyttöönottoon on tässä vaiheessa se, että uuteen Business Suiteen pääsee kirjautumaan osoitteessa: https://business.facebook.com/, joka on toiminut Facebook Business Managerin kotisivuna.

Facebook Business Managerin päänäkymä (=etusivu) tulee siis uudistumaan. Näet samalla Facebook-sivuun ja Instagram-tiliin liittyvät ilmoitukset. Kuten mainitsin yllä mobiilinäkymän osalta, tulee uuteen päänäkymään yhteenveto viimeaikaisista julkaisuista ja mainoksista. Näet yhdestä paikasta julkaisuihin ja mainoksiin tulleet kommentit ja reaktiot sekä sivun ylläpitoon liittyvät ilmoitukset. Koska nämä muutokset eivät vielä näy omassa FBM-näkymässä, päivitän tätä blogijulkaisua sitä mukaan kun muutokset näkyvät.