Analytiikan ammattilaiset yhteenkokoava MeasureCamp järjestettiin maaliskuussa 2023 ensimmäistä kertaa Suomessa. Tapahtuma on järjestetty ensimmäistä kertaa vuonna 2012 ja se on saanut saanut ympärilleen positiivista pöhinää ja mainetta ammattilaisten keskuudessa – liput kun varataan loppuun muutamissa minuuteissa. Silti MeasureCamp on osallistujille maksuton ja noin 100:lle hengelle järjestettävän tapahtuman mahdollistavat sponsorit ja vapaaehtoiset.

Seminaaripäivä rakentuu reaaliajassa

Jo sisään tullessa koko tilan täytti iloinen puheensorina ja odotimme jännityksellä mitä päivä tulee sisältämään. Koko tapahtuman toteutus oli myös virkistävän erilainen, koska kukaan ei tiennyt ennakkoon tapahtuman varsinaista ohjelmaa. Tapahtumasta kiinnostavan tekee se, että se koostuu useasta eri sessiosta, jotka julkaistaan vasta tapahtumapäivänä. Sessiot kestävät 30 minuuttia ja päivän aikana on saatavilla monia eri teemoja, joista valita – voit osallistua kuuntelijan, ideoijan, keskustelijan tai esittelijän roolissa sessioihin, joissa osallistujamäärä vaihtelee aina 4 hengen innovoinnista yli 20 hengen luentomaisiin sessioihin.

Mitä opimme MeasureCamp-päivässä?

Tapahtuman anti vahvisti näkemyksiämme siitä, että mittaamisessa ja analytiikassa edelleen on kyse asiakkaan ymmärtämisestä, sekä oman liiketoimintarakenteen tuntemisesta. Teknologioiden avulla tieto saadaan vain näkyväksi ja numeroiksi, mutta parhaimmillaan se voidaan valjastaa hyötykäyttöön tulevaisuuden suunnittelussa. Haasteena tässä on usein fokuksen puuttuminen ja selkeä näkemys tavoitteista, jolloin oleellinen tieto hautautuu kun käytössä on useita alustoja ja teknologioita. 

Se, jolla on eniten dataa kuollessaan, voittaa – no ei voita.

IIH Nordicin Steen Christensen vertasi puheenvuorossaan datan säilytystä syömiseen:

Voimmeko muuttaa sen mitä söimme lounaaksi eilen?
Emme voi.
Voimme muuttaa sen mitä syömme jatkossa, kun tiedämme kyseisen ruuan vaikutuksen omaan toimintaamme?

Samoin kuten eilisen päivän lounaat, data menettää merkitystään ajan kuluessa ja se vanhenee nopeasti. Emme voi käyttää sitä enää toimintamme polttoaineena. On siis keskityttävä ensin päätöksentekoon ja vasta sitten dataan pohjautuvan yhteenvetonäkymän rakentamiseen.

Focus on the decisions to be made!”

Miltä näyttää analytiikka ja mittaaminen tulevaisuudessa?

Oman liiketoiminnan ja myyntiprosessin ymmärrys on avaintekijä siinä missä asiakasymmärryskin. Millainen on yrityksen sisäinen prosessi ja minkälainen tieto tukee tämän prosessin kehittämistä? Kaiken mittaamisen tulisi lähteä yrityksen strateginen näkökulma edellä, yksinkertaistaen kunnianhimoiset datan keräykseen tähtäävät hankkeet ja minimoiden sekä priorisoiden kerättävän tiedon määrä.

Kaiken mittaamisen tulisi tukea yrityksen päätöksentekoa, ei vain yksittäisen osaston tekemistä.

Kun puhutaan mittaamisen tulevaisuudesta, ei muuttuvat evästekäytännöt voi jäädä huomioimatta. Kuuntelimme muutaman session siitä, millaisia mahdollisuuksia asiakkaan suostumukseen perustuvalla datan keräämisellä ja datavarastojen rakentamisella on sekä siitä, millaisia mallinnuksia on mahdollista rakentaa täysin ilman evästeisiin perustuvaa seurantaa. Nämä ratkaisut eivät kuitenkaan ole ilmaisia ja toimivat usein sellaisten yrityksien käytössä, joilla markkinoinnin budjetti on merkittävä.

Yhteenveto päivän sessioista

  • Keräämme aivan liikaa tietoa, koska emme oikeasti tiedä mikä on järkevää ja tarpeellista – konsultoi ja suunnittele, koska selkeän ja tulevaisuuteen suuntaavan mittariston rakentaminen vaatii työtä.
  • Keskitymme usen mittaamaan asiakkaan polkua (customer journey), mutta myös yrityksen polun (company journey) mittaaminen on yhtä tärkeää.
  • Data vanhenee nopeasti,  joten älä tuijota vain menneitä lukuja. Analysoi ja kasvata ymmärrystä siitä, mitä tietyt numerot sinulle opettavat ja mihin liiketoiminnan osa-alueeseen luvut linkittyvät.
  • Tunne oma liiketoimintasi ja päätöksenteon prosessit. Laadukas mittaaminen vaatii yhteistyötä ja ymmärrystä monelta eri osa-alueelta: liiketoiminta, analytiikka, kehitys (tekninen), markkinointi ja myynti.
  • Älä lähde rakentamaan analytiikkahankettasi ohjelmisto edellä. Se, joka kerää eniten tietoa, ei voita.
  • Verkostoidu, koska yksiselitteistä analytiikka-ratkaisua ei ole.

Päivä synnytti pohdintaa

Analytiikka-alalla on hurja määrä teknisesti taitavia osaajia, jotka pystyvät rakentamaan mittaristoja vaativiin tarpeisiin hyödyntäen eri teknologioita. Päivän aikana nähtiin taidokkaita teknisiä ratkaisuita markkinoinnin seuraamisesta ennustemalleihin ja asiakkaan elinkaaren arvon mittaamiseen. 

MeasureCamp jätti kuitenkin kysymysmerkin siitä, että kuinka moni todellisuudessa tietää miksi jotain tietoa mitataan ja mitä avainluvut meille lopulta kertovat. Omassa arjessa ja työssä on joskus hyvä palata maan pinnalle tarkastelemaan uudelleen “isoa” kuvaa yksittäisen teknologian sijaan.

MeasureCamp osoittautui erinomaiseksi tapahtumaksi analytiikka-alan osaajille sekä kaikille, jotka tarvitsevat analytiikkaa päätöksenteon tueksi tai liiketoiminnan kehittämiseksi.