Paikallisen yrityksen markkinointi digitaalisissa kanavissa

Muuramessa sijaitseva Ritun Puutarha kaipasi verkkosivun uudistusta sekä ideointiapua ja vinkkejä sosiaalisen median kanavien sisällöntuotantoon. Ritun Puutarhan myyntisesonki kestää ainoastaan toukokuusta juhannukseen asti ja koko vuoden myynti tapahtuu n. kuudessa viikossa, ilman verkkokauppaa. Vastasin verkkosivun konseptoinnista, projektinhallinnasta (mm. teknisen toteuttajan kilpailutus), hakukoneoptimoinnista ja sisällöntuotannosta.

Kuva: Ritun Puutarha/Anne Kalliola

Suunnittelimme Ritun Puutarhalle verkkosivut, joiden sisällöissä kiinnitettiin huomiota parempaan löydettävyyteen sekä tuotetiedon tarjoamiseen. Sivustolla pyritään vastaamaan asiakkaiden yleisimpiin kysymyksiin sopivien kesäkukkien valinnasta ja hoidosta. Vaikka myynti tapahtuu paikallisessa myymälässä, pyrimme siihen, että sivusto näkyy hakukoneessa asiakkaiden etsiessä inspiraatiota omaan puutarhaan ja kesäkukkien valintaan. Ritun Puutarha nousee paremmin esiin hakukoneessa kesäkukkiin liittyvillä avainsanoilla sekä valtaa näkyvästi Googlen kuvahaun tuloksia.

Rohkealla otteella sosiaaliseen mediaan

Kesän 2018 sesonki lähti vauhdikkaasti liikenteeseen ideoimamme some-kampanjan avulla. Rohkea avaus ja osallistuminen maailmanlaajuiseen  ”alastomana puutarhatöissä” tempaukseen toivat näkyvyyttä kotimaan lisäksi Britanniassa ja USA:ssa asti.

Sosiaalisen median vuorovaikutuksen perusteella suosiota mittaavan Underhood -palvelun listauksessa Ritun Puutarha löytyi parhaimmillaan sijalta 13. Palvelussa on yli 10 000 brändiä ja sijoitus saavutettiin hetkenä, jolloin Tanhupallon suosio oli korkeimmillaan 😂

**Päivitys 2019: Ritun Puutarha rikkoi jo oman ennätyksensä: parhaimmillaan Ritun Puutarha on löytynyt sijalta 6. ja oman ”shopping & retail” -kategorian 1.

Onnistumisesta kertoo myös se, että puutarhan myymälän ovet kävivät vilkkaasti heti myyntisesongin alkupäivinä ja mm. suurin osa valikoimasta myytiin jo toukokuun aikana. Jatkuva sisällöntuotanto ja aktiivisuus toivat myös uusia asiakkaita myymälään asti.

Onnistunut some-markkinointi perustuu monipuolisiin sisältöihin: asiakkaita aktivoiviin arvontoihin, asiantuntevaan ja iloiseen palveluun, joka näkyy sosiaalisen median kanavissa. Tietoisuutta rakennetaan eri vuodenaikoina puutarhaan ja ajankohtaisiin teemoihin tai juhlapäiviin liittyvillä sisällöillä, jotta myyntiä edistävä markkinointi onnistuu lyhyen kesäsesongin aikana.

Yhteisö koostuu puutarhan ystävistä, joka näkyy sitoutuneena yleisönä. Kun yhteisö osallistuu ja kommentoi julkaisuja, se kasvattaa yrityksen päivityksien näkyvyyttä –  myös sesongin ulkopuolella julkaistuille päivityksille on saatu kattavasti näkyvyyttä tuhansien Facebook-käyttäjien keskuudessa.

Pitkäaikaisen yhteistyön tuloksia

Markkinoinnissa ei ole luvassa pikavoittoja vaan kokonaisuus ratkaisee. Ritun Puutarhan sivustouudistuksessa panostettiin hakukoneoptimointiin, jotta sivusto löytyy kuvahausta sekä mahdollisimman hyviltä paikoilta hakukoneen tuloksissa. Asiakaskuntaa rajaa paikallisuus ja se, ettei käytössä ole verkkokauppaa.

Sivustojulkaisun aikaan vertailutietoa ei ollut aikaisemmilta vuosilta, mutta kasvu Googlen kautta tulleessa liikenteessä on erinomainen kun verrataan vuosia 2018 ja 2019 keskenään. Vertailuajankohtana sesonkiaika eli 1.5. -30.6.2019, jolloin verkkosivuston kävijäliikenteessä kasvua yli 300 %.

Yli 15 000 verkkosivuston kävijää  kahden kuukauden aikana on aika kova suoritus Muuramessa toimivalle paikalliselle yritykselle!

70 % myynnistä toukokuussa

+ 300 % sivuston liikenne

OIemme Sannan kanssa ideoineet uusia sisältöjä ja jatkuvuutta some-markkinoinnin tekemiseen. Hän rakentaa markkinointia asiakkaan tarpeet ja toiveet huomioiden. Tarvittaessa hän neuvoo ja opastaa eri työkalujen käytössä.

Vaikka myyntiaika on 6 viikkoa vuodessa, on tärkeää ylläpitää kanavia aktiivisesti jo ennen sesonkia. Myyntisesongin aikana on tärkeä herättää asiakkaiden kiinnostus ja kertoa tarjonnasta esimerkiksi hyvien kuvien avulla. Hyvä päivitys saa aikaan kommentteja asiakkailta ja sen avulla päivitys voi saada useita tuhansia silmäpareja lisää.

Ritva Peltonen

Yrittäjä

Lisää Flumenian kanssa tehtyjä töitä

Suomen Kuntoutuskouluttajat Oy

Hotelli Alba