Hakukonemarkkinointi tehostaa yrityksen verkkosivuston näkyvyyttä

Hakukonemarkkinointi tarkoittaa nimensä mukaisesti markkinoinnin toimenpiteitä, joiden tavoitteena on parantaa yrityksen näkyvyyttä hakukonetuloksissa. Varmista paras mahdollinen näkyvyys hakukoneessa, jolloin tavoitat erityisesti ne asiakkaat, joilla on tarve jo olemassas.

Löytyykö yrityksesi hakukoneesta tärkeimmillä hakutermeillä?

Miten asiakkaasi löytävät verkkosivustollesi? Kilpailu hakukoneessa on tänä päivänä kovaa ja sijoitus hakukoneessa pelkästään yrityksen nimellä ei ole riittävä. Hyvä näkyvyys rakentuu niille termeille ja tiedolle, joita potentiaaliset asiakkaasi etsivät. Vertailua eri toimijoiden kesken tehdään verkkokanavissa ennen kuin yritykseen ollaan yhteydessä.

Hakukonenäkyvyys voidaan jakaa kahteen osa-alueeseen: näkyvyys maksullisilla mainospaikoilla ja näkyvyys luonnollisissa hakutuloksissa. Hakutuloksien sijaintiin voidaan vaikuttaa hakukoneoptimoinnilla, jolloin tulokset ovat nähtävissä pidemmällä aikavälillä. Tämän lisäksi Googlen työkalujen kautta voidaan tehdä markkinointia Googlen Display-verkostossa, YouTubessa sekä kohdentaa markkinointia heille, jotka ovat jo vierailleet verkkosivustolla.

Hakukonemarkkinointi on osa digimarkkinoinnin kokonaisuutta, joten tyypillisesti toteuttamamme kampanjakokonaisuudet suunnitellaan monikanavaisesti hyödyntäen Googlen mainonnan eri keinoja.

Flumenia on Google Partner -toimisto.

Hakusanamainonta (SEM = search engine marketing / SEA = search engine advertising) tarkoittaa mainostamista hakukoneessa (tunnetaan nimellä Google Ads, ennen Google AdWords). Google Ads -mainonta toimii parhaiten silloin kun asiakas on jo lähellä ostopäätöstään eli voimme varmistaa että yrityksesi tarjonta on näkyvillä silloin kun asiakas sitä etsii.

Mainoskampanjan luominen alkaa avainsanojen määrittelystä ja kampanjaa varten luodaan sopivat avainsanoja vastaavat mainokset. Hakukoneen ykköspaikalle ei pääse suoraan maksamalla vaan mainoksen sijaintiin vaikuttavat mm. mainoksen sisällön ja laskeutumissivun vastaavuus haettuun avainsanaan nähden sekä oletettuun klikkausprosenttiin. Hakukoneessa näkyvät CPC-hinnoitellut mainokset ovat hakukoneen tuloksissa sivun ylä- ja alareunassa. CPC-hinnoittelu tarkoittaa sitä, että maksu menee mainoksen klikkauksesta.