Google tarjoaa monia maksuttomia työkaluja verkkosivuston seurantaan, analytiikkaan ja markkinoinnin toteuttamiseen. Nämä ovat erittäin hyödyllisiä markkinoinnin työkaluja niin pienelle kuin suurelle yritykselle toimialasta riippumatta – ennen kaikkea näiden työkalujen tavoitteena on parantaa yrityksen löydettävyyttä hakukoneessa sekä antaa tietoa tuloksellisen markkinoinnin suunnitteluun.

Google My Business

Google My Business – yrityksen tiedot ja karttanäkymä kuntoon

Google My Business -profiilin kautta hallinnoit maksutta Googlen kartassa ja hakukoneessa tehdyn haun yhteydessä näkyvän yritysprofiilin tietoja. Yhteystietojen, aukiolotietojen ja valokuvien lisäksi oman profiilin kautta voit kommentoida yritysprofiiliin kirjoitettuihin arvosteluihin, vastata asiakkaiden kirjoittamiin kysymyksiin ja luoda profiilin yhteydessä näkyviä julkaisuja. Yrityksen Facebook-sivun suosiolla on väliä hakukoneessa, sillä Googlen tuloksissa näkyvä yritysprofiili kertoo Facebook-sivun saamat suosittelut ja arviot.

Google My Business -hallinnoinnin kautta voi luoda (todella) yksinkertaisen verkkosivun, joka toimii enemmän yrityksen esittelynä, ei varsinaisena myyntiä tukevana verkkosivustona. Google My Business -tili tarjoaa tilastoinnin hakukoneen tuloksista  ja karttahauista (mm. kuinka moni käyttäjä on laittanut yrityksen sijainnin Google Mapsin navigoinnin kohteeksi).

Ota oma yritysprofiili haltuun maksutta täältä ja odota Googlelta perinteistä postia :) He lähettävät profiilin omistajalle vahvistuskoodin postitse ja tämän jälkeen pääset muokkaamaan yrityksen tietoja.

 

 

Google Analytics – todenna verkkosivuston liikenteen lisäksi markkinoinnin tuloksia

Googlen maksuton verkkosivuston seurantatyökalu Google Analytics tarjoaa tietoa verkkosivuston kävijöistä, mutta toimii  erittäin tärkeänä työkaluna digimarkkinoinnin tuloksellisuuden mittaamisessa. Tämä seurantatyökalu lisätään usein verkkosivuston teon yhteydessä, jolloin saat käyttöösi tietoa verkkosivuston kävijöiden määrästä, heidän liikkeistään ja mistä muista kanavista (suora liikenne, hakukoneen kautta, sosiaalisen median kautta, viittaukset muilla verkkosivustoilla) kävijät ovat verkkosivustollesi päätyneet.

Näiden oletusasetuksian lisäksi Google Analyticsissa on eri asetuksia ja toiminnallisuuksia markkinoinnin toteuttamiseen ja tuloksien seurantaan (mm. yleisötiedot, verkkokaupan seuranta, verkkosivuston tavoitteen lisääminen, markkinoinnin tuloksellisuuden ja konversion mittaaminen, uudelleenmarkkinointi).

Vinkki! Kannattaa lisätä omaan Google Analytics -näkymään Googlen demo tili (Googlen verkkokauppa), josta näkee kattavasti verkkokaupan analytiikkatietoja ja mitä kaikkea verkkosivuston seuranta voi pitää sisällään.

 

 

Google Ads -hakukonemainonta, Display-mainonta ja YouTube-mainonta

Google Ads on nimensä mukaisesti Googlen hakukoneessa näkyvää mainontaa (käytetään myös nimitystä hakusanamainonta & hakukonemainonta, englanniksi termi SEM = Search Engine Marketing).  Nämä Googlen hakutulosten ylä- ja alareunassa näkyvät mainokset ovat tunnistettavissa tekstin edessä olevasta ”Mainos” tai ”Ads” tunnisteesta.

Kilpailu hakukoneessa on kovaa ja parhaiten maksettu näkyvyys toimii sellaisilla tuotteilla/palveluilla, joille on kysyntää ja asiakkailla olemassa oleva tarve. Hakukoneessa ostetaan näkyvyyttä määriteltyjen avainsanojen perusteella, jolloin oma mainos tulee näkyviin asiakkaiden hakiessa näitä termejä.

Google Adsin (ja monen muun digimarkkinoinnin työkalun) etuna on, että yritys määrittelee itse mainontaan käytettävän budjetin. Kampanjaa voi muokata, näyttää aikataulun mukaisesti tai keskeyttää milloin tahansa. Googlen hakukoneessa näkyvä mainonta on CPC (Cost Per Click) hinnoiteltua mainontaa, jolloin yritykselle tulee kuluja vasta tilanteessa, jossa käyttäjä on klikannut mainosta.

Google Ads + Google Analytics -kombinaatiossa voidaan seurata mainonnan tehokkuutta, eli kuinka moni mainoksen kautta tullut kävijä on tehnyt verkkosivustolla halutun tavoitteen (esimerkiksi verkkokaupan osto / yhteydenotto tai muu verkkosivustolle asetettu tavoite).

Google Shopping -mainonta on nimensä mukaisesti suunnattu verkkokaupan markkinointiin tai paikallisen yrityksen verkkonäkyvyyden edistämiseen (edellyttää tuoteluetteloa).  Hakukonemainonnan avainsanoihin perustuvien hakujen sijaan Google Shopping -mainoksia näytetään tuotedataan perustuen. Näiden tuotetietojen perusteella mainoksia näkyy sopivien hakujen yhteydessä ja kuten kuvakaappauksista näkyy, nousee Shopping-mainokset hakukoneen yläreunaan tai vaihtoehtoisesti tietokoneen näkymässä oikeaan reunaan. Lisäksi näiden mainoksien sijoitteluihin kuuluvat kuvahaku ja Googlen hakukumppanit ja Display-verkosto.

Google Display -mainonta on Googlen verkostossa (sisältää yli 2 miljoonaa verkkosivustoa) näkyvää mainontaa, jota voidaan tehdä hakumainosten tapaan tekstinä tai bannerien kaltaisena (kuva, video + teksti) mainoksena. Lisäksi Google Display -verkoston kautta voi näyttää mainontaa Gmailissa sekä eri sovelluksissa. Tämä mainonnan muoto sopii parhaiten asiakkaiden tavoitteluun esimerkiksi uuden tuotteen/palvelun ollessa kyseessä tai halutaan saada lisää näkyvyyttä omalle brändille. Google Ads -hallintatyökalun kautta tehtävää Display-mainontaa voidaan kohtaa halutulle kohderyhmälle (mm. ikä, sijainti, uudelleenmarkkinointi verkkosivustolla vierailleille) tai haluttujen sisältöjen tai avainsanojen yhteyteen (esim. matkailuun liittyvät sivustot & sisällöt, tietyt verkkosivustot, samankaltaisia palveluita/tuotteita etsivät yleisöt).

 

YouTube -mainonta on nimensä mukaisesti YouTube-videoalustalla näkyvää mainontaa. Tämä toteutetaan myös Google Ads -hallintatyökalun kautta. YouTube -mainontaa voidaan ostaa halutuille kanaville (esim. tavoiteltava kohderyhmä seuraa aktiivisesti tiettyjä YouTube-kanavia) tai halutuille yleisöille (esim. ikä, kiinnostuksen kohteet, sijainti).

YouTube-mainonnassa voidaan tehdä eri tyyppisiä mainoksia, joten tänne kanavaan kannattaa mainonta suunnitella sen käyttötavan mukaisesti. Ns. Bumber Ad (puskurimainos), joka on 6 sekunnin mittainen mobiilissa näkyvä video, joka sijoittuu käyttäjän katsoman videon alkuun eikä siitä mainoksen yli voi skipata. Pidemmille videoille suositellaan TrueView In-Stream -mainostamista, jolloin mainos näkyy katsojalle hänen katsoman videon alussa tai TrueView Discovery ‑mainontaa, joka näytetään YouTuben hakutuloksien yhteydessä. YouTube -mainonnan veloitus perustuu siihen, että käyttäjä katsoo videota 30 sekuntia, katsoo videon kokonaan tai klikkaa mainoksen kautta yrityksen sivustolle.

 

Google Trends – mitkä aihealueet ”trendaavat”?

Googlen tarjoama maksuton työkalu Google Trends kertoo mitä aiheita haetaan hakukoneesta eniten. Markkinoinnissa asiakkaiden käyttötottumuksien ymmärtäminen (tähän liittyy monella toimialalla myös hakutottumuksien ymmärrys), ennakoiminen ja suunnitelmallisuus ovat yksi askel kohti tehokkaampaa markkinointia. Tehdäänkö markkinointia yrityksen lähtökohdista vai silloin kun asiakkaat etsivät aihetta, jolloin tieto on saataville oikeaan aikaan? Jos yrityksen toimialalta tunnistetaan hakujen merkittävää kasvua tiettyinä ajankohtina eikä yrityksen verkkonäkyvyys ole parhaimmillaan, voi tälle ajankohdalle harkita Google Ads -mainonnan kautta ostettua näkyvyyttä. Voit tutkailla Google Trendsistä mitä haettiin eniten Suomessa vuonna 2018?

 

Google Tag Manager – tehokas työkalu markkinoijan käyttöön

Google Tag Manager on yksi digimarkkinoinnin työkaluista, jotka helpottavat markkinoijan työtä (ja vastaavasti vähentävät verkkosivuston tekijän työtä). Digimarkkinoinnissa ja verkkosivuston analytiikassa käytetään tageja (esim. seurantapikselit tai muut seurantakoodit) ja nimensä mukaisesti tämä työkalu on tarkoitettu näiden tagien hallintaan. Google Tag Managerin kautta voidaan lisätä esimerkiksi tuloksellisuuden mittaamista varten Google Analytics -seuranta, Facebook -pikseli tai verkkosivuston lomakkeen seuranta.

Google Tag Managerin avulla verkkosivuston seurantaan voidaan liittää sivuston eri toiminnallisuuksia kuten videon katselut, blogin lukeminen, minne käyttäjät siirtyivät verkkosivustolta jne (..kuinka pitkään videota katsottiin, kuinka moni skrollasi blogisivun loppuun asti, mitä ulkoisia linkkejä verkkosivustolta on klikattu). Jokainen verkkosivusto on erilainen ja digimarkkinoinnin tuloksellisuuden seurantaan on erilaisia ratkaisuita, jotka perustuvat yrityksen määrittelemään markkinoinnin tavoitteeseen.

 

Google Search Console – enemmän tietoa verkkosivuston hakuliikenteestä

Oletko katsonut verkkosivuston hakuliikennettä Google Analyticsista, mutta se ei oikein kerro mitään? n. 97 % hakuliikenteen tiedoista on piilotettu ja loput ovat yrityksen nimeen liittyviä hakuja (eli asiakas tietää jo mitä hakea). Verkkosivuston näkyvyyden kehittämisen näkökulmasta oleellista tietoa on millä hakusanoilla verkkosivuston kävijät ovat sivulle päätyneet. Tähän apua tuo Googlen maksuton Search Console (ent. Webmaster Tool) työkalu, josta voit analysoida tarkemmin hakuliikennettä, hakulausekkeita, muilta sivustoilta tulevia linkkejä (=viittaukset) sekä työkalu tarjoaa tietoa teknisestä toimivuudesta kuten sivuston nopeudesta. Tämä on kätevä työkalu tilanteessa, jossa verkkosivustolle on tehty laajoja sisällöllisiä uudistuksia ja nämä tiedot pitäisi päivittää hakukoneen näkymään. Google Search Consolen avulla voi pyytää verkkosivuston indeksointia.

 

Google Digital Garage – opi digimarkkinoinnin perusteita verkossa

Google tarjoaa verkossa maksutta kattavan tietopaketin digimarkkinoinnin perusteista. Tämä kokonaisuus sisältää videomateriaalia, tehtäviä mm. hakukonenäkyvyydestä, hakukonemainonnasta, hakukoneoptimoinnista, sosiaalisesta medista, verkkokaupan perustamisesta ja myynnin lisäämisestä. Kokonaisuudessaan 23 eri aihealuetta ja niihin liittyvät oppitunnit, jotka ovat saatavilla suomeksi. Videomateriaalit ovat englanniksi, mutta saatavilla on suomenkielinen tekstitys. Tämä on erinomainen tietopankki digimarkkinoinnin kokonaisuuteen ja perusteisiin. Siirry tästä Google Digital Garageen >> 

Jos haluat opiskella lisää digitaalisen markkinoinnin perusteista, katso aiempi postaus aiheeseen liittyen tästä.


Tässä listattuna 7 Googlen työkalua markkinoijan käyttöön. Käyttöönotto edellyttää Google-tunnusta (esim. Gmail-tili) ja verkkosivuston seurantaohjelmien lisäämisessä mm. Google Analyticsin lisäämisessä auttaa verkkosivun tekijä. Google Tag Managerin tarpeellisuutta voi arvioida digimarkkinoinnin tavoitteiden kautta (mitä halutaan seurata, mitä seurantaa verkkosivustolle tarvitaan). Lähtökohtaisesti kaikkien työkalujen käyttö on maksutonta, mutta esimerkiksi Google-mainonta vaatii erillisen mainosbudjetin. 

 

Haluatko saada ajankohtaiset uudistukset ja digimarkkinoinnin vinkit suoraan sähköpostiin? Tilaa Virtapiiri ja saat postia n. kerran kuukaudessa.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Kun lähetät lomakkeen, hyväksyt samalla henkilötietojen tallentamisen ja käsittelyn tietosuojaselosteen mukaisesti.