Facebook on julkaissut hiljattain uudistuksen, jonka myötä käyttäjät näkevät enemmän tietoa siitä, miksi kyseinen julkaisu näkyy omassa uutisvirrassa. Tämä toiminnallisuus on ollut käytössä jo mainoksissa, mutta jatkossa tämä koskee myös kavereiden, sivujen ja ryhmien julkaisuja.

Jokaisen Facebook-käyttäjän uutisvirtaan pyrkii noin 1 500-15 000 päivitystä, joiden näkyvyys perustuu algoritmin valintaan. Viimeisimmän uudistuksen myötä näemme entistä avoimemmin tietoa siitä, miksi jokin päivitys tai mainos on päätynyt omaan uutisvirtaamme sekä voimme itse määritellä uutisvirran sisältöä paremmin vastaamaan omia kiinnostuksen kohteita.

 

Miksi näen tämän julkaisun? Kuvalähde: Facebook News

 

Uutisvirran algoritmi perustuu siihen, että näemme viestintää Facebook-sivuilta, ryhmistä ja kavereilta, joiden päivityksiin olemme aiemmin sitoutuneet ja reagoineet. Facebookin algoritmi tulkitsee eri toiminnallisuuksien myötä kaverisuhteiden sekä tykkääjien ja sivujen välistä ”läheisyyttä”. Jatkossa näemme päivityksen tiedoista ne tekijät ja toiminnot, joiden perusteella päivitys on päätynyt uutisvirtaan. Samalla voimme muokata oman uutisvirran näkymää.

Facebook-uutisvirrassa näkyvään päivitykseen vaikuttavat mm. seuraavat tekijät:

  • Päivityksen on tehnyt verkostossasi oleva ystävä tai sivu, jota seuraat.
  • Miten olet reagoinut ja sitoutunut aiemmin:
    • kuinka paljon olet tykännyt, kommentoinut tai jakanut aiemmin ystävän, ryhmän tai yrityssivun päivityksiä?
    • kuinka hyvin sitoudut vastaavanlaisiin sisältöihin (esimerkiksi videot, linkit, kuvat)?
    • kuinka osuvia ja ajankohtaisia päivityksiä kyseinen sivu tai käyttäjä on tehnyt?

Miten mainostaja on kohdentanut uutisvirrassani näkyvän Facebook-mainoksen?

Tämä ”miksi näen” toiminnallisuus on ollut käytössä jo mainonnan yhteydessä. Facebook-mainoksesta on voinut katsoa mainostajan käyttämät kohdennuskeinot kuten demografiset tiedot, sijainti, kiinnostuksen kohteet ja uudelleenmarkkinointi eli vierailut ko. mainostajan sivustolla. Lue lisää: Miten tietoja käytetään mainoksen näyttämisessä?  Toiminnallisuutta on nyt päivitetty ja jatkossa näemme mainostajan käyttämät tietolähteet tarkemmin.

Facebook-mainontaa voidaan kohdentaa myös asiakastietoon perustuen ja jatkossa voimme tarkistaa, onko mainostava yritys käyttänyt asiakastietoja (sähköpostiosoite, puhelinnumero) mainonnan kohdentamiseen. Työkalu paljastaa jatkossa myös markkinoijan, joka väärinkäyttää sähköpostiosoitteita markkinoinnin kohdentamisessa – tilanteessa, jossa mainoksen nähnyt osapuoli ei ole luovuttanut sähköpostiosoitettaan mainostajan käyttöön missään yhteydessä.

 

Miksi näen tämän mainoksen? Kuvalähde: Facebook News

Mitä markkinoijan on hyvä ottaa huomioon?

Sosiaalisen median markkinointia tekevien on hyvä ymmärtää miten päivitykset näkyvät käyttäjiän uutisvirrassa. Facebook pyrkii entistä avoimempaan uutisvirtaan ja tämä tarkoittaa sitä, että voimme käyttäjinä määritellä oman uutisvirran sisältöä paremmin ja nähdä mainostajan käyttämät kohdentamiskeinot.

Voimme nykyisin katsoa jokaisen sivun käynnissä olevat mainokset yrityksen omalta sivulta kohdasta ”tiedot ja mainokset”.  Facebook julkaisi hiljattain myös mainoskirjaston, josta voi hakea mainoksia sivun, aiheen tai organisaation nimellä >> Facebookin mainoskirjasto.

Toiminnallisuus saapuu Facebook-käyttäjille vaiheittain lähiviikkojen aikana eikä vaadi käyttäjältä erillisiä toimenpiteitä.

 


Haluatko saada ajankohtaiset uudistukset ja digimarkkinoinnin vinkit suoraan sähköpostiin? Tilaa Virtapiiri ja saat postia n. kerran kuukaudessa.

Kun lähetät lomakkeen, hyväksyt samalla henkilötietojen tallentamisen ja käsittelyn tietosuojaselosteen mukaisesti.