Yrityksen Facebook-sivun ja Instagram-sivun hallinnoimisessa on monta koukeroa, jotka voivat helpottaa tai vastaavasti vaikeuttaa sivun ylläpitäjien lisäämistä, hallinnointia ja yhteistyön sujuvuutta markkinointitoimiston kanssa. Kokosin vinkkilistan [infograafi] perustuen usein kysyttyihin kysymyksiin: nappaa talteen vinkit Facebook-sivun ja Instagram-tilin hallinnointiin ja ylläpitoon!

En jaksa lukea, haluan katsoa asian tiivistetysti infograarista!

Facebook-sivun luominen ja hallinnointi:

Jokainen yritys, organisaatio, brändi tai muu taho voi luoda maksutta Facebook-sivun. Jos hallinnoit ainoastaan yhtä sivua ja haluat tehdä Facebook-mainontaa, saatat pärjätä hyvin näillä asetuksilla.

Markkinointitoimistoille ja käyttäjille, jotka hallinnoivat useita Facebook-sivuja ja mainostileja, on tarjolla Facebook Business Manager. Tämän työkalun kautta voidaan hallinnoida keskitetysti Facebook-sivuja, mainostilejä, kaikkien sivujen käyttöoikeuksia, markkinointikumppanien oikeuksia sekä antaa Business Managerin käyttäjille eri tasoisia käyttöoikeuksia heidän roolinsa mukaan.

Facebook-sivun käyttäjien hallinta:

Anna Facebook-sivun tai mainostilin käyttöoikeuksia ainoastaan oikeille Facebook-profiileille ja vältä itse ”feikkiprofiilien” luontia. Ne aiheuttavat yleensä vaikeuksia, erityisesti tilanteessa, jossa tarvitsee olla yhteydessä Facebookin tukeen. ”Feikkiprofiilit” ovat käyttöehtojen vastaisia.

Lisää minimissään 2 käyttäjää, joilla on täydet Admin-oikeudet käyttäjien hallintaan. Varmista myös, ettei tilisi jää ikinä ilman pääkäyttäjää. Jos näin käy, kukaan ei voi lisätä Business Manageriin tai sivun ylläpitoon uusia käyttäjiä.

Business Manageriin lisätään käyttäjiä ”työrooliin” perustuen, mutta lisättävällä käyttäjällä tulee olla myös henkilökohtainen profiili, jonka avulla käyttöoikeus vahvistetaan. Työrooli ei tule yrityksen sivulla näkyväksi vaan sivun julkaisut ovat aina yrityksen nimissä.

Facebook-sivun käyttöoikeudet:

Jos teet yhteistyötä markkinointitoimiston tai muun palveluntuottajan kanssa, voit antaa heille käyttöoikeudet Facebook-sivulle tai hallinnoimallesi mainostilille. Käyttöoikeuksien jakamiseen on useampi vaihtoehto ja se riippuu siitä, onko yrityksellä ja markkinointikumppanilla käytössä Business Manager. Katso vaihtoehdot alta.

Jos vastaavasti markkinointikumppani on luonut Facebook-sivun tai mainostilin, varmista, että saat pääsyn ja käyttöoikeudet yritykselle luotaviin tileihin. Vaikka teet yhteistyötä palveluntarjoajan kanssa, on tilit yrityksen hallinnassa ja kumppaneille jaetaan vain käyttöoikeuksia.

Instagram-tilin yhdistäminen Facebookiin:

Facebook-sivulla ei siis ole omaa ”tiliä” vaan kaikkia sivuja hallinnoidaan aina oman profiilin kautta. Tästä syystä esimerkiksi Instagram-tilin yhdistäminen tapahtuu henkilökohtaisen profiilin kirjautumisen kautta ja oletuksena ensimmäisellä kerralla linkitys on omaan profiilin. Voit muuttaa tätä asetusta ja lisätä linkitettyihin tileihin ylläpitämäsi sivun.

 

Facebook-sivun ja Instagram-tilin luominen, hallinnointi ja ylläpito

Facebook-sivun ja Instagram-tilin hallinnointi ja ylläpito

Facebook-sivun ja Instagram-tilin hallinnointi ja ylläpito

 


Haluatko saada ajankohtaiset uudistukset ja digimarkkinoinnin vinkit suoraan sähköpostiin? Tilaa Virtapiiri ja saat postia n. kerran kuukaudessa.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Kun lähetät lomakkeen, hyväksyt samalla henkilötietojen tallentamisen ja käsittelyn tietosuojaselosteen mukaisesti.