Instagram-markkinointi osana some-markkinointia

Suosittu kuvapalvelu Instagram kasvattaa osuuksiaan yrityksien markkinointikanavien valinnoissa. Instagram on erinomainen kanava markkinointiin, olet sitten markkinoimassa tuotteita, palveluita tai houkuttelevaa luomassa yritysmielikuvaa potentiaalisten työnhakijoiden keskuudessa.

Tehosta Instagram-markkinointiasi!

Instagram on suosittu kuvapalvelu ja tavoittaa maailmanlaajuisesti yli miljardi käyttäjää. Se tarjoaa yrityksille ja organisaatioille yritystilin sekä monipuolisia mahdollisuuksia oman kohderyhmän tavoittamiseen mainonnan avulla. Instagram kehittää jatkuvasti toiminnallisuuksia yrityksien tarpeisiin: voit mm. verkkokauppiaana lisätä suoran linkin kuvista tuotteisiin sekä tulevaisuudessa myös tuotteiden tilaus ja maksaminen onnistuu poistumatta Instagramin sovelluksesta.

Instagram-markkinoinnissa, kuten kaikessa sosiaalisen median markkinoinnissa, on tärkeä pohtia ensin kanavan tavoitteet ja rooli osana markkinoinnin kokonaisuutta, tavoiteltavat kohderyhmät ja kiinnostava sisällöntuotanto, jotta kanavasta saa kaiken tehon irti.

Instagram-markkinointi – Sannan vinkit:

  • Monet yritykset ovat läsnä Instagramissa käyttäjien tuottaman sisällön kautta. Asiakkaasi ovat jo siellä, oletko sinä?
  • Instagram-markkinoinnissa ei ole rajoja – se ei rajoitu pelkästään kuluttajamarkkinointiin vaan monet yritykset ovat ottaneet Instagramin haltuun houkutellakseen uusia työntekijöitä ja kertoakseen mielenkiintoista tarinaa yrityksen arjesta.
  • Jos tähtäät kansainvälisille markkinoille, avaa Instagram mahdollisuuksia myös kansainvälisen yleisön tavoittamiseen.
  • Mitä haluat saada kanavallasi aikaan? Tavoittaa uusia asiakkaita, luoda tietoisuutta palvelutarjonnasta vai luoda mielikuvaa houkuttelevasta työnantajasta? Luo Instagramiin tavoitteidesi mukainen suunnitelma ja määrittele kanavan rooli markkinoinnin kokonaisuudessa.
  • Visuaalinen, vaikuttaja vai arkinen? Kanavan visuaalisuus on tärkeää, mutta jos et ole tarjoamassa design-tuotteita tai vastaavia, voi usein kuvamaailma ”kulissien takaa” toimia viimeisteltyjä mainoskuvia paremmin. Tämä valinta riippuu täysin omasta liiketoiminnastasi ja kanavan tavoitteesta. Miten erotut muista toimijoista?
  • Oman profiilin luomisen jälkeen on tärkeää löytää omaa kohderyhmää tavoittavat tunnisteet sekä julkaista omaa kohderyhmää sitouttavaa ja aktivoivaa sisältöä. Instagramissakin sisältöjen näkyvyyteen vaikuttaa algoritmit, jotka palkitsevat paremmalla näkyvyydellä sellaisia päivityksiä, joihin oma seuraajajoukko sitoutuu tykkäämällä tai kommentoimalla.
  • Seuraa muita käyttäjiä ja kommentoi myös yritystilillä! Sosiaalisen median kanavat ovat nimenmukaisesti sosiaalisia ja vuorovaikutuksellisia, ei yksisuuntaisia yrityksen mainoskanavia.

Jos harkitset Instagram-markkinointia tai sen tehostamista, tarjoan apua käyttöönottoon, valmennuksia, sparrausta tai kokeneen tekijän toteuttamaan Instagram-mainontaa.
Seuraa Flumenian tarinaa Instagramissa. 

Instagramin perustaminen

Ensimmäinen vaihe on oman profiilin perustaminen, säännöllinen sisällön julkaiseminen ja seuraajien sitouttaminen. Luo oma profiilisi mobiilisovelluksen kautta ja vaihda tilin asetuksista käyttöön yritystili.

Yritystilin avulla saat käyttöösi paremmat toiminnallisuudet markkinoinnin tukena (mm. käyttäjäprofiilin statistiikka, mainonnan mahdollisuudet)

Instagram yritysprofiili

Instagramissa julkaistaan kuva-ja videosisältöjä, joita voidaan julkaista omaan profiiliin sopivien aihetunnisteiden kera, Instagram-tarinoihin sekä Instagramin omalle videoalustalle IGTV:hen.

Tarinoihin voi julkaista sisältöä videoina, live-lähetyksinä, teksteinä sekä tarinoissa voi käyttää erilaisia video- ja kuvafilttereitä ja efektejä.

Instagram-mainonta

Jos haluat saada tehokkuutta Instagram-markkinointiin, kannattaa ottaa huomioon maksullisen mainonnan mahdollisuudet.

Mainonnalla tavoitat potentiaalista kohderyhmää ja saat sisällöllesi orgaanista näkyvyyden lisäksi uusia silmäpareja. Voit kasvattaa sisällön näkyvyyttä kuvavirrassa tai Instagram-tarinoissa.