Julkaisetko Instagramiiin silloin kuin muistat vai oletko miettinyt vahvasti kuva-ja videokerrontaan painottuvalle markkinointikanavalle suunnitelmaa? Julkaisu jää usein muiden kiireiden jalkoihin. Takaraivossa jatkuvasti kolkuttaa, ettei ole mitään julkaistavaa. Tässä blogijulkaisussa annan vinkkejä markkinointiin Instagramin näkökulmasta, jolloin suunnitelmallisuus vähentää julkaisemisen tuskaa.

Monet yritykset ovat läsnä Instagramissa käyttäjien tuottaman sisällön kautta. Asiakkaasi ovat jo siellä, oletko sinä? Instagram on jatkuvasti suosiotaan kasvattava sosiaalisen median palvelu. Käyttäjät ja yritysprofiilit julkaisevat kanavaan kuva-ja/tai videosisältöä, joita voidaan julkaista profiiliin, tarinoihin ja IGTV.

  • Profiili on käyttäjätili, joka voi olla henkilökohtainen, yritystili ja sisällönjulkaisijatili (mm. bloggaajat, urheilijat). Erona näissä on se, että yritystilillä on tietoa ja tilastoa profiilin kohderyhmästä ja julkaisuista sekä yritystilin kautta voi tehdä suoraan mainontaa Instagramin kautta. Flumenian Instagram-profiilin löydät täältä. Jokaisesta profiilista on olemassa myös selaimen kautta katsottava versio.
  • Instagram-tarinat ovat päivityksiä, jotka katoavat 24 h julkaisun jälkeen. Tarinoihin voi julkaista sisältöä videoina, live-lähetyksinä, teksteinä sekä tarinoissa voi käyttää erilaisia video- ja kuvafilttereitä ja efektejä.
  • Instagram-profiiliin julkaistuna videon pituus voi olla minuutin. Jos käytössäsi on (pystysuuntaista) yli minuutin mittaista videomateriaalia, voit julkaista sen IGTV:oon. IGTV on Instagramin oma videoalusta.

Instagram-kanavana, kuten muutkin sosiaalisen median kanavat, ovat osa yrityksen sisältösuunnitelmaa. Jos markkinoinnin suunnittelu ja pohjatyö (asiakaskohderyhmät, tärkeimmät viestit ja mielikuvalliset tavoitteet) ovat kesken, Instagramin todelliset hyödyt jäävät usein saavuttamatta. Silloin me ajattelemme kanavaa kuvina ja videoina, emme sisältöinä, joiden tavoitteena on kertoa tarinaa ja luoda mielikuvaa.

Kenelle Instagram sopii?

Instagram-markkinoinnissa ei ole rajoja – se ei rajoitu pelkästään kuluttajamarkkinointiin vaan monet yritykset ovat ottaneet Instagramin haltuun houkutellakseen uusia työntekijöitä ja kertoakseen mielenkiintoista tarinaa yrityksen arjesta. Jos tähtäät kansainvälisille markkinoille, avaa Instagram mahdollisuuksia myös kansainvälisen yleisön tavoittamiseen.

Miksi olet Instagramissa?

Mitä haluat saada kanavallasi aikaan? Tavoittaa uusia asiakkaita, luoda tietoisuutta palvelutarjonnasta vai luoda mielikuvaa houkuttelevasta työnantajasta? Luo Instagramiin tavoitteidesi mukainen suunnitelma ja määrittele kanavan rooli markkinoinnin kokonaisuudessa.

Jos Instagram on pääkanavasi, kannattaa miettiä sisällöntuotanto myös Instagramin näkökulmasta. Millaista tyyliä kanavassa suositaan ja mitkä ovat Instagramiin parhaisten sopivat sisältömuodot sinun yrityksesi näkökulmasta? Tarinat, kuvajulkaisut profiiliin vai pitkät videot IGTV:ssa? Esimerkiksi videomateriaaleissa suositaan pystymallista kuvaa ja tarinat ovat hyvin erityyppistä sisältöä kuin esimerkiksi omaan profiiliin tai muuhun kanavaan tuotetut sisällöt.

Instagram-kanavan kohderyhmät

Ketä haluat tavoittaa Instagramissa? Onko kanavan tarkoitus löytää uusia asiakkaita vai palvella nykyisiä asiakkaita? Kohderyhmien ymmärrys jää usein puolitiehen siinä vaiheessa kun kanava on jo käytössä. Jotta Instagramin sisällöntuotanto pysyy mielenkiintoisena, on hyvin tärkeä pohtia asioita, joihin oma kohderyhmä samaistuu. Tämän myötä myös sisällöntuotanto helpottuu ja muuttuu suunnitelmallisemmaksi.

Esimerkki: Jos tavoittelet Instagramista uusia asiakkaita, pohdi tyypillisen asiakkaan profiilia? Mitä asioita hän arvostaa, millaisia muita aiheita hän seuraa sosiaalisessa mediassa, mitkä asiat ovat mielenkiintoisia? Jotta saat herätettyä kanavalla ja sisällöllä mielenkiinnon henkilössä, joka ei vielä sinua tunne, tulee sinun löytää teemoja, johon kohderyhmä samaistuu. 

Instagramissakin sisältöjen näkyvyyteen vaikuttaa algoritmi, jotka palkitsevat paremmalla näkyvyydellä sellaisia päivityksiä, joihin oma seuraajajoukko sitoutuu tykkäämällä tai kommentoimalla.

Sisältö

Kun tiedät tavoiteltavan kohderyhmän ja omat tavoitteet kanavalle, on aika pohtia sisältöä. Älä siis hyppää tähän kohtaan ennen kuin kohderyhmät ovat selvillä 😁

Yksi tehokas tapa on suunnitella 6-12 eri teemaa tai kategoriaa, jotka liittyvät yrityksen toimintaan. Tämä siksi, että mielenkiintoiset julkaisut ovat usein muuta kuin tuote- tai palvelulähtöistä viestintää. Mitkä ovat asioita, jotka ovat muutenkin markkinoinnin ytimessä ja yrityksen erottuvuustekijöitä? Kun mietit etukäteen kuvakerronnalliset teemat, jotka toistuvat sisällöissä, osaat jo suunnitelmallisemmin ottaa kuvia ja luoda samalla omaa kuvapankkia. 

Nämä voivat olla teemoja, jotka toistuvat kuvavirrassa joka kerta samassa järjestyksessä tai niin, että osaat suunnitella kuvavirtaa, jolloin teemat toistuvat, mutta järjestyksellä ei ole niin suurta merkitystä.

Esimerkkiyritys B: Tämä on pieni toimija, joka haluaa tavoittaa uusia asiakkaita Instagramin kautta. Kategoriat voivat olla esimerkiksi paikallisuuteen liittyviä, yrittäjyyteen liittyviä, palvelun hyötyihin liittyviä, kohderyhmää kiinnostavia samaistuttavia teemoja (yrittäjän omasta elämästä tai vaikka harrastuksista, jotka kuitenkin vaikuttavat yrityksen toimintaan). Pieni yritys saattaa henkilöityä vahvasti. Hyödynnä tätä, koska se tekee samalla yrityksestä helposti lähestyttävän ja ihmisläheinen toimijan.

Esimerkkiyritys D: Tämä yritys tarjoaa asiantuntijapalveluita ja haluaa olla houkutteleva työnantaja tulevaisuudessa. Sisällölliset teemat tulevat yrityksen määrittelemistä kilpailueduista – miksi tämä yritys on houkutteleva työnantaja? Mitä etuja on tarjolla, millainen yrityskulttuuri on, mitä tehdään yhdessä? Miten kerrot näitä erottuvuustekijöitä kuvien kautta?

Näin Instagram on osa yrityksen viestinnän ja mielikuvan rakentamista, ei yksittäinen kanava, joka vastuutetaan henkilölle, joka näppärästi osaa kuvata hyviä kuvia. Yrityksen markkinointi sosiaalisessa mediassa eroaa kanavien henkilökohtaisesta käytöstä.

Aihetunnisteet

Kun olet pohtinut tavoiteltavan kohderyhmän ja suunnitellut sisältökategoriat, on hyvä muistaa aihetunnisteiden eli #hashtagien käyttö. Jos tavoittelet esimerkiksi uutta asiakaskuntaa, mieti miten voit julkaista kohderyhmää kiinnostavaa sisältöä heidän käyttämien tunnisteiden kanssa. Näin saat omaa toimintaasi esiin uudessa yhteydessä ja sisältö kertoo tarinaa henkilön tai mielenkiintoisen näkökulmasta kautta. Ei siis tyrkytä suoraan palvelua tai tuotetta.

Ei siis kannata keskittyä ainostaan oman tuotteen ja palvelun kuvaamiseen ja niistä kertovien tunnisteiden käyttöön vaan miettiä, miten voit näkyä mielenkiintoisella tavalla eri yhteyksissä missä tavoiteltava kohderyhmä on. Esimerkiksi millaista tietoa ja inspiraatiota he etsivät, millaisten asioiden kanssa sinun tuotteesi/palvelusi kilpailee?

Vinkki! Voit laittaa itse seurantaan sopivia aihetunnisteita (kirjoita hakukenttään haluttu aihe, klikkaa ”#markkinointi”, jolloin näkymään listautuu kaikki markkinointiteemaiset kuvat. Tästä näkymästä pääset myös seuraamaan valittua tunnistetta.

Ulkoasu

Visuaalinen, vaikuttaja vai arkinen? Kanavan visuaalisuus on tärkeää, mutta jos et ole tarjoamassa design-tuotteita tai vastaavia, voi usein kuvamaailma ”kulissien takaa” toimia viimeisteltyjä mainoskuvia paremmin. Instagram-profiilin ”toimivuutta” on helppo analysoida ulkopuolisena visuaalisuuden kautta. Hyviin kuviin kannattaa panostaa, mutta tämä valinta riippuu täysin omasta liiketoiminnastasi ja kanavan tavoitteesta. On ymmärrettävää, että yritysprofiili, joka tarjoaa visuaalisuuteen liittyviä palveluita, näyttää täydellisen viimeistellyltä ja harmooniselta, mutta tämä ei ole välttämättä kaikkien tavoite. Miten erotut muista toimijoista?

Lue myös blogijulkaisu, jossa esittelen esimerkkejä Instagram-tileistä nimenomaan visuaalisuus ja ulkoasu edellä.

Ideoita Instagramiin – miten luot yhtenäisen kuvavirran?

 


Haluatko saada ajankohtaiset uudistukset ja digimarkkinoinnin vinkit suoraan sähköpostiin? Tilaa Virtapiiri ja saat postia n. kerran kuukaudessa.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Kun lähetät lomakkeen, hyväksyt samalla henkilötietojen tallentamisen ja käsittelyn tietosuojaselosteen mukaisesti.