LinkedIn-mainonnan kohdentaminen on ottanut aimo harppauksen eteenpäin. Ammatillisiin ja demografisiin tietoihin perustuvan kohdentamisen lisäksi LinkedIn on tuonut Campaign Manageriin kohdentamisen keinoja, jotka tukevat mainonnan monipuolisuutta. Tämä tarkoittaa sitä, voimme muokata mainosviestiä oikea-aikaiseksi perustuen kohderyhmän tekemiin toiminnallisuuksiin LinkedInissä ja yrityksen verkkosivustolla.

LinkedIn-mainonnan kohdentaminen

Sosiaalisen median kanavien mainostyökalujen kohdentaminen perustuu käyttäjätietoihin. Eli Linkedin-mainontaa voidaan kohderyhmä tehdä perustuen käyttäjän koulutushistoriaan, toimialaan ja ammattinimikkeeseen. Kohdennus voi olla niin tarkkaa, että kohderyhmäksi valitaan vain ne yritykset, joille mainontaa halutaan kohdennettavan tai mainostyökaluun ladataan kohderyhmäksi asiakas-tai markkinointirekisteri.

LinkedInistä löytyy esimerkiksi seuraavia käyttäjätietoja:

  • Kohderyhmän maantieteellinen sijainti
  • Kohderyhmän koulutustausta (Oppilaitos, tutkinto, tutkintovuosi)
  • Yritys, yrityksen koko ja toimiala
  • Ammattinimike, senioriteetti
  • Ammatilliset ryhmät
  • Osaaminen ja kiinnostuksen kohteet.

Uudet vaihtoehdot LinkedIn-mainonnan kohdentamiseen ja uudelleenmarkkinointiin [päivitetty 29.4.2022]

LinkedInissä on voinut tehdä uudelleenmarkkinointia verkkosivuston vierailuun perustuen. Uudelleenmarkkinointi edellyttää sitä, että verkkosivustolle on asennettu LinkedIn Insight Tag (Seurantapikseli). Nyt uudelleenmarkkinoinnin kohdentamiseen on tullut vaihtoehtoja, jotka perustuvat käyttäjien toiminnallisuuksiin LinkedInissä. Näitä ovat mm.

  • Company Page: Kohdentaminen käyttäjille, jotka ovat vierailleet yrityksen LinkedIn-profiilissa tai ovat klikanneet LinkedIn-profiilista löytyvää toimintokehoitetta viimeisen 30 – 365 päivän aikana. Voit itse valita yrityksen profiilille sopivan toimintokehoitteen esim. Ota yhteyttä, vieraile verkkosivustolla, rekisteröidy tai lue lisää.
  • Event: Kohdentaminen LinkedIn-käyttäjille, jotka ovat ilmoittaneet osallistuvansa tapahtumaan. Tämän kohderyhmän luominen edellyttää siis LinkedIn-tapahtuman luomista oman tapahtuman markkinoinnin tueksi. Ohjeet LinkedIn-tapahtuman luomiseen löydät tästä [LinkedIn Help, ohjeet englanniksi].
  • Lead gen form: Kohdentaminen käyttäjille, jotka ovat reagoineet liidilomake -mainokseen. Tämä on LinkedInissä luotava mainoksen muoto, jossa käyttäjä voi tehdä toiminnon (ilmoittautua tapahtumaan, ladata materiaalia tai muuta vastaavaa) mainoksen yhteydessä olevan lomakkeen kautta.
  • [uusi] Single image: Kohdentaminen LinkedIn-käyttäjille, jotka ovat sitoutuneet aiempiin mainoksiin.  Tämä tarkoittaa sitä, että kohderyhmä voidaan luoda niistä käyttäjistä, jotka ovat sitoutuneet (mikä tahansa klikkaus mainokseen) tai klikanneet mainosta (veloitettava klikkaus) ja todennäköisimmin siirtynyt sen perusteella yrityksen verkkosivustolle.
  • Video: Kohdentaminen käyttäjille, jotka ovat katsoneet kampanjoinnissa käytettyä videosisältöä. Kohderyhmän voi valita sen perusteella, kuinka pitkään videota on katsottu (25%, 50 %, 75%  tai 97 %) esimerkiksi viimeisen 30-365 päivän aikana.
  • Website: Kohdentaminen käyttäjille verkkosivuston vierailuun perustuen. Edellyttää sitä, että verkkosivustolle on asennettu LinkedIn Insight Tag (Seurantapikseli).

LinkedInin Matched Audience

Miten luon  uusia kohderyhmiä LinkedInissä?

Voit luoda näitä uusia käyttäjän toimintoihin perustuvia kohderyhmiä Campaign Managerissa. Kun siirryt mainostyökaluun, löydät sivun yläreunan valikosta ”Account Assets” ja valitse valikosta ”Matched Audience”.