Koulutan digimarkkinoinnin eri työkaluista ja suosituimpien valmennusteemojen (mm. eri some-kanavat, Googlen työkalut, analytiikka ja markkinoinnin mittaaminen) yhteydessä tulee usein kysymyksiä omaa työtä helpottavista muista ohjelmistoista ja työkaluista. Olen listannut tähän blogijulkaisuun muutamia omassa käytössäni olevia ja työssäni hyväksi havaittuja työkaluja. Osa päivittäiseen käyttöön ja työn hallinnoimiseen, osa yksittäisen ongelman ratkaisuun.

Facebook Debuggerilla korjaat Facebook-julkaisun päivitetyt linkkitiedot
Sosiaalisen median kuvakoot – ratkaisuna työkalu kuvan rajaamiseen
Facebook Business Manager
Laajempaa näkyvyyttä somessa – löydä aiheeseen liittyviä hashtageja
Googlen hyödylliset työkalut markkinointiin
Ubersuggest – vinkkejä verkkosivuston optimointiin ja sisällöntuotantoon
Hotjar seuraa sivuston toiminnallisuutta
Databox visualisoi markkinoinnin yhteenvetonäkymän
Markkinoinnin automaatioon on tarjolla useita vaihtoehtoja
Työkalu osallistamiseen ja valmennuksien tehostamiseen
Oman työn ja projektien hallintaan
Loom – näppärät opastusvideot omalta ruudulta
Visualisoi tietoa infograafin muodossa
Käsittele kuvia ilman Photoshop-osaamista tietokoneella tai puhelimella
Työkaluja saatavilla myös mobiilisovelluksina ja selaimen lisäosina
Google on monesti hyvä työkalu tiedonhankintaan
Ideoita ja inspiraatiota some-mainonnan toteuttamiseen
Interest Explorer paljastaa Facebookin tarkemmat kohderyhmät

 


Facebook Debuggerilla korjaat Facebook-julkaisun päivitetyt linkkitiedot

Tämä on aivan ykköstyökalu! Oletko julkaissut Facebookiin päivityksen, joka sisältää linkin verkkosivustolle? Ja sitten huomaat, että päivityksessä on aivan väärä kuva tai otsikointiin lipsahtanut kirjoitusvirhe. Tämä kirjoitusvirhe on korjattu verkkosivustolle ja uusi kuva on ladattu, mutta silti Facebook näyttää julkaisua luodessa vanhat tiedot. Facebook Debugger ratkaisee ongelman. Siirry työkaluun, syötä verkkosivuston osoite ja pyydä Facebookia lataamaan (”Scrape Again”) sivun tiedot uudelleen.

Sosiaalisen median kuvakoot – ratkaisuna työkalu kuvan rajaamiseen

Teetkö sisältöä useaan kanavaan ja tuskailet eri kuvakokojen kanssa? Jokaisessa sosiaalisen median kanavassa on usein omat kuvakoot ja kukapa näitä muistaa ulkoa. Näppärä tapa saada kaikki kuvakoot haltuun on erilaiset infograafit, joissa on koottuna tiedot (Googleta esim. Social Media Image Sizes 2019 ja netti on pulloillaan tätä tietoa). Toinen näppärä tapa on käyttää työkalua osoitteessa https://sproutsocial.com/landscape, jossa voit rajata helposti kuvasi oikeaan kokoon valitun some-kanavan mukaan.

Facebook Business Manager

Hallinnoitko useaa eri Facebook-sivua tai mainostiliä? Tai työskenteletkö isossa organisaatiossa, jossa on tarvetta ylläpitäjien, mainostajien ja markkinointikumppanien hallinnoinnille? Facebook Business Manager on yrityskäyttöön oleva alusta, jolla hallinnoit käyttäjien oikeuksia, yrityssivuja ja mainostilejä helposti samasta paikasta. Lisäksi luot markkinoinnille tarpeellisen Facebook-pikselin tai löydät ideoita kohdentamiseen ”kohderyhmätiedot” toiminnallisuuden kautta. Kaikki Facebook-sivut eivät tätä alustaa välttämättä tarvitse, joten katso tästä onko Facebook Business Manager sinulle tarpeellinen.

 

Laajempaa näkyvyyttä somessa – löydä aiheeseen liittyviä hashtageja

Hashtagify.me -palvelusta löydät ideoita muista aiheeseen liittyvistä hastageista eli aihetunnisteista. Lisäksi palvelu kertoo kyseessä olevasta aiheesta eniten twittaavat käyttäjät. Tämä palvelu on ensisijaisesti Twitterin aihetunnisteiden löytämiseen, mutta en näe estettä aihetunnisteiden kartoittamiseen ja hyödyntämiseen myös muissa some-palveluissa.

Googlen hyödylliset työkalut markkinointiin

Googlen hyödylliset työkalut markkinointiin on listattuna omaan blogijulkaisuun, jossa on mukana Google My Business, Google Analytics, Google Ads -hakukonemainonta, Google Display-mainonta ja YouTube-mainonta, Google Trends, Google Tag Manager ja Google Search Console.

Ubersuggest – vinkkejä verkkosivuston optimointiin ja sisällöntuotantoon

Ubersuggest työkalun avulla voit analysoida ja arvioida eri avainsanojen ja hakutermien kilpailutilannetta (CPC & PD = Paid Difficulty ja SD = Search Difficulty eli hakukoneoptimoinnin mahdollisuudet). Samalla näet mitkä sivustot hallinnoivat Googlen ensimmäisiä hakutuloksia. Työkalu antaa myös tietoa oman verkkosivuston parhaiten hakukoneessa toimivista sivustoista.

 

Näkymä Ubersuggest-työkalusta, jossa haettu termillä ”markkinointi”

 

Hotjar seuraa sivuston toiminnallisuutta

Verkkosivustolle lisättävä seurantaohjelmisto, jonka avulla voidaan kehittää sivuston toiminnallisuutta sekä asiakkaan kokemusta. Palvelun avulla voidaan luoda visuaalinen ns. lämpökarttanäkymän (heat map) verkkosivustolla tapahtuvista toiminnallisuuksista tietokoneella ja puhelimessa: mitä sivun osa-alueita katsotaan eniten, mitä linkkejä/sivuston kohtia klikataan sekä kuinka pitkälle vierailijat skrollaavat. Palvelun avulla voidaan seurata yksittäisen käyttäjän näkökulmasta asiakaskokemusta ja toiminallisuuksia yhden vierailun aikana. Näiden lisäksi palvelu tarjoaa toiminnallisuuksia mm. myynnin vaiheiden seurantaan sekä lyhyiden palautekyselyiden toteuttamiseen.

Databox visualisoi markkinoinnin yhteenvetonäkymän

Tuskailetko raporttien kanssa ja pyöritteletkö manuaalisesti exceleitä raporttien toteuttamiseksi? Databox on näppärä työkalu markkinoinnin lukujen yhteenvedon esittämiseen: kokoa yhteen tarpeelliset luvut, joita halutaan seurata ja jaa tämä näkymä muille markkinoinnin tuloksista kiinnostuneille. Mukana on useita valmiita pohjia näkymien luomiseen. Maksuttomalla versiolla pääset hyvin alkuun ja saat mukaan 3 tietolähdettä. Vinkki! Toimistopuolen käyttäjänä saat maksuttomassa versiossa mukaan 10 tietolähdettä ja 3 eri asiakasnäkymää. Muita vastaavia työkaluja on mm. Google Data Studio.

markkinoinnin tuloksien visualisointi

Esimerkki Databoxin näkymästä

 

Markkinoinnin automaatioon on tarjolla useita vaihtoehtoja

Flumenia käyttää asiakastöissään markkinoinnin automaatioon mm. HubSpotia, ActiveCampaignia sekä MailChimpia, josta olen pitänyt myös lukuisia valmennuksia. Nämä työkalut eivät suinkaan tarkoita pelkkää sähköpostimarkkinointia vaan tavoitteena on automatisoida markkinoinnin ja myynnin toimenpiteitä sekä täydentää asiakkaiden tietoja perustuen heidän käyttäytymiseen, verkkosivustolla tehtyihin toimintoihin ja vierailuihin. Näin asiakkaalle suunnattu viestintä on oikea-aikaisesti kohdennettua ja personoitua asiakkaan tietoihin perustuen = yhtenäinen asiakaskokemus kanavasta huolimatta. Markkinoinnin automaatioteknologioita on moneen tarpeeseen, suuren ja pienen organisaation käyttöön, edullisia ja hintavia, joten kysy kokemuksia näiden järjestelmien käytöstä ja hankinnasta.

Työkalu osallistamiseen ja valmennuksien tehostamiseen

Käytän valmennustyön ja digimarkkinoinnin suunnitteluprojektien tukena Howspace -verkkoalustaa. Sen avulla voidaan tehostaa yksittäisen valmennuspäivän vaikuttavuutta orientoimalla osallistujia aiheen pariin jo ennen varsinaista valmennuspäivää. Pidempiä valmennuskokonaisuuksia voidaan tukea ennakko-,  väli-, ja lopputehtävillä sekä hyödyntää työkalua työpaja-ja valmennuspäivän työskentelyssä ja dokumentoinnissa. Työkalun osallistamisen voimasta on erinomaisena esimerkkinä VIMMA2019-tapahtuma, jossa pidin työpajan digimarkkinoinnista yli 100 osallistujalle ja verkkotyötilan AI-ominaisuuksien avulla työpajan tulokset analysoitiin ja käytiin läpi parin klikkauksen avulla pari-ja ryhmätyöskentelyn päätteeksi.

Oman työn ja projektien hallintaan

Projektien hallinnoimiseen on varmasti parempiakin työkaluja, mutta tässä kohtaa haluan pitää asian yksinkertaisena. Käytän oman työn hallinnointiin yksinkertaista To-Do-listausta ja tähän näppärä työkalu on Todoist. Jos on tarve projektin hallintaan ja seurantaan ketterästi, on tähän hyvä työkalu Trello. Trello-tauluihin voi luoda eri tehtäville omat vaiheet (esim. suunnitteilla, käynnissä, valmis, arkistoitu) ja seurata eri toimenpiteiden etenemistä. Markkinoinnin kokonaisuuden suunnittelun näkökulmasta Trello ei taivu oikein ison kuvan suunnitteluun  ja käytän sitä enemmänkin suunnitelman toimenpiteiden toteutukseen.

Loom – näppärät opastusvideot omalta ruudulta

Voiko ohjevideon toteuttaminen tai ruudun nauhoittaminen olla enää helpompaa? Maksuttoman Loom -työkalun kautta voit luoda videoita moneen eri käyttöön: opasta, ohjeista ja auta. Parilla klikkauksella voit luoda näppärästi videoita eri käyttötarkoituksiin.

Visualisoi tietoa infograafin muodossa

Piktochart on näppärä työkalu infograafien, tilastojen ja eri käyttöön tarvittavien visuaalisoitujen kuvien luomiseen (esimerkki tilastoista, infograafista, taulukoinnista) Tämän työkalun maksuttomassa versiossa voi luoda 5 infograafia tai muuta kuvatiedostoa.

Käsittele kuvia ilman Photoshop-osaamista tietokoneella tai puhelimella

Markkinoijan työssä tarvitaan usein kuvankäsittelytaitoja: Photoshopin perusteet on hyvä hallita, mutta tähän löytyy myös ratkaisu. Canva auttaa luomaan tyylikkäitä kuvia niin some-käyttöön kuin erilaisiin presentaatioihin tai tiedostojen visualisointiin. Canva toimii myös puhelimessa.

Puhelimessa käytän kuvankäsittelyyn mm. maksuttomia VSCO– ja Snapseed -sovelluksia. Teen usein Instagramin tarinoihin julkaisuja Unfold-sovelluksen kautta, jossa voi lisätä kuvia valmiiseen taustaan tekstin kera. Myönnän, ettei aina aika riitä kuvan visuaalisuuteen panostavaan  ja täydelliseen viimeistelyyn, joten käytän kuvien muokkaamisessa myös puhelimen omia ja Instagramin kuvafilttereitä.

Työkaluja saatavilla myös mobiilisovelluksina ja selaimen lisäosina

Teen usealle asiakkaalle digimarkkinointia enkä aina ole tietokoneen äärellä. Joskus kampanja saattaa vaatia nopeita muutoksia tai mainonnan keskeyttämisen. Tärkeimpiin mainostyökaluihin, Google Ads-työkaluun ja Facebook mainonnan hallintaan, on saatavilla omat mobiilisovellukset. Lisäksi näppäriä mobiilisovelluksia löytyy Google Analyticsille ja Google My Business -yritysprofiilille sekä FB-sivujen hallinnointiin Pages Manager. Selaimen lisäosina käytän mm. Ghosterya verkkosivuston seurannan ja eri ohjelmistojen tunnistamiseen, Facebook Pixel Helperiä tarkistamaan FB-pikselin asennuksen. Google Tag Assistant on oiva työkalu Google Tag Managerin käytön tueksi.

Google on monesti hyvä työkalu tiedonhankintaan

Kyllä, katso Googlesta :) Se on täynnä hyödyllistä sisältöä markkinoijalle: vinkkejä, ideoita ja ohjeita eri asioiden tekemiseen, ongelmien ratkomiseen ja työkalujen käyttöön.

 

Ideoita ja inspiraatiota some-mainonnan toteuttamiseen

Kaipaatko ideoita Facebook-mainontaan? Facebook kokoaa inspiraatiogalleriaa ja mainoskirjastosta voit katsoa minkä tahansa sivun käynnissä olevia mainoskampanjoita.

 

Interest Explorer paljastaa Facebookin tarkemmat kohderyhmät (päivitetty 1.10.2019)

Viimeisenä varsinainen 💎 timantti 💎 Tämä on Facebook-mainostajalle erinomainen työkalu kohderyhmien luomiseen ja tarkempaan kohdentamiseen. Tämä työkalu ”purkaa” Facebookin mainonnan hallinnan tarjoamat laajat kiinnostuksen kohteet, jolloin voit tehdä kiinnostuksen kohteista tarkempia rajauksia. Lisäksi työkalu tarjoaa kätevän selaimen lisäosan, joka paljastaa Facebookin yleisötyökalusta ”kohderyhmätiedot” kohdennuksena käytettävät kiinnostuksen kohteet. (Päivitetty 1.10.2019, Facebook API-päivityksien myötä ohjelmasta poistunut toiminnallisuus, jossa näkyi kampanjan parhaiten toimivat kohdennukset, jonka pohjalta pystyi optimoimaan ja näyttämään kampanjaa tehokkaimmille kohderyhmille).

Tässä edellä koottu listaus ei ole toteutettu kaupallisessa yhteistyössä em. toimijoiden kanssa vaan suositukset perustuvat omaan kokemukseeni ja näiden työkalujen käyttöön joko maksuttomana tai maksullisena versiona. Mobiilisovelluksia käytän Android-laitteessa, joten saatavuutta en voi taata kaikille laitteille. Laita viestiä ja kysy lisää jos haluat arvioida työkalun soveltuvuutta omaan käyttöön.

 


Tilaa maksuton digimarkkinoinnin työkirja, joka pitää sisällään tukikysymyksiä, eri näkökulmia ja lähestymistapoja asiakasymmärryksen kasvattamiseen ja kilpailu- ja markkinatilanteen analysointiin sekä välitehtäviä suunnittelutyön tueksi. Mikä ihmeen työkirja?