Kauan odotettu ominaisuus on vihdoinkin täällä – Instagram-julkaisun ajastaminen ja julkaisu tietokoneen kautta on nyt mahdollista. Tässä vaiheessa julkaisu on rajattu profiiliin julkaistaviin sisältöihin ja IG-TV:hen, joten tarinoiden julkaisu tapahtuu vielä mobiilisovelluksen kautta.

Instagramiin ajastaminen on ollut kauan odotettu toiminnallisuus. Kolmannen osapuolen sovellukset ovat tätä toiminnallisuutta tarjonneet, mutta monessa tapauksessa ajastaminen on tarkoittanut sitä, että sisällön julkaisuvaiheessa käyttäjälle tulee erillinen ilmoitus ja julkaisu täytyy tehdä manuaalisesti. Eli todellisuudessa ominaisuus on muistutus julkaisun suunnitellusta ajankohdasta, ei varsinaisesti automaattinen ajastus. Viime aikoina Instagram on kuitenkin avannut mahdollisuuden ajastamiseen ja esimerkiksi Later –nimisen Instagramin hallinnointiohjelmiston kautta ajastaminen on ollut mahdollista jo muutaman kuukauden ajan.

Instagram-julkaisun ajastaminen

Nyt Instagramiin voi julkaista Facebook Creator Studion kautta, joka on maksuton työkalu Facebook- ja Instagram-sisältöjen hallinnointiin ja seurantaan. Tässä vaiheessa julkaisu on rajattu profiiliin julkaistaviin sisältöihin ja IG-TV:hen, joten tarinoiden julkaiseminen on mahdollista mobiilisovelluksen kautta.

Jotta pääset käyttämään Creator Studiota, pitää Instagram-tili ensin yhdistää työkaluun ja päivityksien julkaisu tulee käyttöön vaiheittain. Otin itse Creator Studion käyttöön kesän aikana ja ajastamisen mahdollisuus ilmestyi käyttöön 13.8.2019. Tätä on odotettu!

 


Pidin aiheesta 4.9.2019 Facebook Live -lähetykseen, jossa kävin läpi Facebook Creator Studion käytön, ajastamisen ja julkaisun. Katso kaikki tallenteet tästä.

 


 

Siirry ensin yrityksen omalle Facebook-sivulle ja valitse yläreunan valikosta ”julkaisutyökalut” / Publishing Tools.

 

Facebook julkaisujen hallinta

 

Siirry vasemman reunan valikon kautta Creator Studioon.

 

Instagramiin ajastaminen

 

Siirry Creator Studion yläreunasta Instagramin hallinnointiin, lisää tarvittaessa ensin oma Instagram-tili (**Ongelmia tilin yhdistämisen kanssa?ks. ohjeistus sivun lopusta). Instagram-tilin täytyy olla yritystili. Täältä näet kaikki Instagramiin julkaistut sisällöt: Videot, kuvat, karusellit, tarinat ja näiden julkaistujen sisältöjen tilastot.

 

 

Siirry Instagram-julkaisun ajastamiseen/julkaisuun Creator Studion vasemmassa yläkulmasta. Valitse Instagram-profiili tai IG-TV.


Instagram julkaisun ajastus

 

Instagram-julkaisun ajastaminen: Lisää kuva, kirjoita teksti ja lisää mukaan haluamasi aihetunnisteet. Voit lisätä kuvan/videon tietokoneelta tai Facebook-sivulta ja voit lisätä mukaan useamman kuvan. Rajaa kuvaa tarvittaessa, kuvan rajaus löytyy kuvan alapuolelta ”…” valikon takaa. Julkaise tai ajasta luotu sisältö.

 

 

Tämän julkaisun aikana tehty ajastaminen ei vielä toiminut, mutta julkaisu Instagramiin tietokoneen kautta onnistui. Tämä on korjaantunut (14.8.2019), jolloin päivityksen ajastaminen onnistui.

 

Instagramiin julkaiseminen tietokoneelta

Huomioita kuvan julkaisusta

  • Creator Studiossa pystyt rajaamaan kuvaa, mutta se ei pidä sisällään Instagramin sovelluksessa olevia kuvan muokkaustoiminnallisuuksia.
  • Päivitys [1.9.2019]: päivityksen voi ajastaa julkaistumaan seuraavan kuuden kuukauden ajalle.
  • Kannattaa siis tehdä halutut kuvan muokkaukset etukäteen joko kuvankäsittelyohjelmalla tai muilla ohjelmistoilla kuten Canva.
  • Saman julkaisun voi jakaa myös Facebookissa.
  • Tämä ajastustoiminnallisuus koskee ainoastaan Creator Studion kautta tehtyjä julkaisuja, ei käytössä Instagramin omassa sovelluksessa.

Mikä on Facebook Creator Studio?

Facebook Creator Studio on sosiaalisen median tilien (Instagram ja Facebook) hallintatyökalu, josta näet kaikkien ylläpitämiesi sivujen julkaisut sekä näiden statistiikan. Creator Studion kautta voit luoda, julkaista ja ajastaa päivityksiä ja odotetuin uusi toiminnallisuus on ajastaminen ja tietokoneelta julkaisu Instagramiin.

Sivujen tilastot sisältävät tietoa sivun seuraajista ja heidän sitoutumisesta. Lisäksi Creator Studion kautta voi hallinnoida yrityksen viestintää (yksityisviestit). Nämä tiedot ovat olleet saatavilla myös Facebook-sivun oman valikon takaa, mutta selkein etu Creator Studiossa on se, että kaikkien ylläpitämien sivujen tiedot ovat hallinnoitavissa samasta paikasta.  Jos kaikki tiedot eivät näy Creator Studiossa, kannattaa tarkista sivun ylläpito-oikeudet. Creator Studiossa toimivat samat oikeudet, jotka käyttäjälle on annettu Facebookin ja Instagramin hallinnointiin.

**Huomasin omalla tilillä  Flumenian ”haamusivun”, joka jostain syystä näkyy Creator Studiossa julkaisun yhteydessä eikä Flumenian oikea FB-sivu. Kun yhdistät omaa Instagram-yritystiliä Facebook Creator Studioon, varmista että tili on linkitetty Facebook-yrityssivuun. Tarkista Instagramin profiilista ”muokkaa profiilia” kohdasta onko tili linkitetty oikein. Jos oikeaa sivua ei näy, näkyy Instagramissa vaihtoehto ”luo uusi FB-sivu”. Flumenian kohdalla varmistin ensin Facebook-sivun omista asetuksista sekä Business Managerin asetuksista, että oikea IG-tili on yhdistetty, mutta Instagram ei tätä oikeaa sivua tunnistanut. Sain kuitenkin tämän yhdistämisen tehtyä Pages Manager -sovelluksen kautta, jolloin yhteys Facebook Creator Studion kanssa onnistui.

 


Pidin aiheesta 4.9.2019 Facebook Live -lähetykseen, jossa kävin läpi Facebook Creator Studion käytön, ajastamisen ja julkaisun. Katso Live-lähetyksen tallenne.