Instagram on sosiaalisen median kanava, joka tarjoaa yrityksille mahdollisuuden viestiä kohderyhmälleen tarinoiden ja erilaisten sisältöjen, kuten videoiden ja kuvien, avulla. Käyttäjämääriltään kasvusuunnassa oleva Instagram on osa sosiaalisen median markkinointia. Kanavan tavoitteina voivat olla yrityksen työnantajamielikuvan luominen ja henkilökunnan esiintuominen, tarinat ja taustoittavat sisällöt yrityksen palveluista ja tuotteista sekä inspiroivat sisällöt uusien asiakkaiden houkuttelemiseksi. Instagramissa on myös maksulliset mahdollisuudet omien sisältöjen näkyvyyden kasvattamiseen halutun kohderyhmän keskuudessa.

Oman yritysprofiilin lisäksi Instagramissa voi julkaista tarinoita (Instagram Stories), jotka katoavat 24 h julkaisun jälkeen. Tarinoihin voi julkaista sisältöä videoina, live-lähetyksinä, teksteinä sekä tarinoissa voi käyttää erilaisia video- ja kuvafilttereitä ja efektejä. Instagramin tutkimustietojen mukaan yli 400 miljoonaa tiliä käyttää Instagramin tarinoita joka päivä. Joko sinä olet kokeillut tarinoiden jakamista ja tiedätkö mikä on muutama kuukausi sitten julkaistu IGTV?

Listaan tässä blogissa Instagramin käyttöä helpottavia ja hieman vähemmän tunnettuja toiminnallisuuksia ja uusia ominaisuuksia. Kirjoitan vinkkejä ensisijaisesti yrityksen sosiaalisen median markkinoinnin näkökulmasta, mutta näistä voivat hyötyä myös käyttäjät, jotka jakavat omia näkemyksiään kuvien ja videoiden kautta henkilökohtaisella profiilillaan.

Instagram-tarinoiden arkisto

Instagram-tarinat ovat julkaisuja, jotka katoavat 24 h julkaisun jälkeen. Saitko tallennettua ainutlaatuisen hetken, jonka voisi julkaista uudelleen tai fiilistellä tätä hetkeä itse?

Ei hätää! Instagram-profiilista löydät julkaisuarkiston, jonne tallentuvat kaikki julkaistut tarinat tilin ylläpitäjän nähtäväksi. Täältä voi selata julkaistua sisältöä ja sisältöä voidaan jakaa uudelleen omaan tarinaan.

Näin tarkistat asetuksen: Siirry omaan Instagram-profiiliin, klikkaa valikkoa > asetukset. Yksityisyys -otsikon alla on ”tarinan asetukset” ja täältä pääset valitsemaan eri tallentamisvaihtoehtoja. Tallenna arkistoon tai puhelimen galleriaan.

Instagram kohokohdat

Julkaisitko tarinan virtaan timanttista sisältöä, etkä haluaisi sisällön häviävän vuorokauden kuluttua? Voit antaa sisällölle jatkoaikaa Instagramin profiilin kohokohdissa. Kohokohdat ovat Instagramissa julkaistuja tarinoita, jotka näkyvät käyttäjän profiilissa kuvien yläpuolella. Nämä kaikille näkyvät kohokohdat poistuvat vasta kun ylläpitäjä ne poistaa, vaikka julkaisu olisi hävinnyt tarinoista 24 h julkaisemisen jälkeen. Voit lisätä kohokohtaan yhden tarinan tai useamman tarinan.

Näin tallennat kohokohdan:  Voit tallentaa kohokohdan profiilin kautta tai suoraan julkaistusta tarinasta. Klikkaa profiilissa olevaa + merkkiä ja valitse tarinoiden arkistosta yksi tai useampi julkaisu, jonka haluat kiinnittää kohokohdaksi. Tämän jälkeen voit muokata kohokohdan kansikuvaa sekä antaa sille kuvaavan nimen. Voit myös lisätä tarinan kohokohdaksi heti sen julkaisun jälkeen klikkaamalla tarinassa valintaa ”korosta”. Tämän jälkeen voit + merkkiä klikkaamalla lisätä tarinan uudeksi kohokohdaksi.

Näin muokkaat tai poistat kohokohdan: Siirry omaan profiiliin ja klikkaa kohokohdasta, jota haluat muokata tai poistaa. Alareunasta löytyy kolmen pisteen valikko ”lisää” ja tästä klikkaamalla löydät vaihtoehdot: muokkaa kohokohtaa & poista kohokohta. Voit lisätä samaan kohokohtaan useamman tarinan muokkaamalla sitä tai voit poistaa kohokohdan, jolloin se ei enää näy profiilissa.

 

Instagram tarinoiden kohokohdat

Instagram-kuvien tallentaminen

Tuliko uutisvirrassa vastaan mielenkiintoinen kuva ja haluaisit sen talteen? Tallentamiseen voi käyttää muutamaa eri vaihtoehtoa: voit ottaa kuvakaappauksen, jolloin kuva jää puhelimen muistiin. Voit tykätä kuvasta ja pääset myöhemmin selaamaan tykkäämiesi kuvien virtaa (profiilin asetukset > julkaisut, joista olet tykännyt). Kolmas ja järjestelmällisin vinkki on Instagramin oma toiminnallisuus: tallenta kuvat Instagramiin ja luo valmiiksi erilaisia kuvakokoelmia (kokoelma on sama asia kuin kuvakansio). Näppärää!


Näin tallennat uutisvirran kuvia ja luot kokoelmia: 
Uutisvirran jokaisen kuvan yhteydessä on ”tallenna” toiminnallisuus. Tallennetut kuvat löydät oman profiilin takaa klikkaamalla yläreunan valikkoa ja valitsemalla valikosta kohta ”Tallennetut”. Täältä voit luoda kuvia varten omia kokoelmia ja tallentaa samankaltaiset kuvat omiksi kansioiksi ja helposti löydettäväksi.

Instagram-kuvien arkistointi

Tiesitkö, että voit arkistoida omassa profiilissasi olevia kuvia? Kuvan voi myös poistaa, mutta kuvan voi tarvittaessa arkistoida ja julkaista uudelleen. Tämä ominaisuus sopii erityisesti yrityksien ja organisaatioiden tileille, joissa useampi ylläpitäjä. Näin kuva jää talteen myöhempää käyttöä varten, eikä alkuperäistä julkaisua tarvitse metsästää eri ylläpitäjien laitteilta.

Näin arkistoit ja palautat kuvan Instagramissa: Valitse arkistoitava kuva omasta profiilista. Kuvan yläreunan kolmen pisteen valikon takaa aukeaa vaihtoehto ”arkistoi”. Kaikki arkistoidut kuvat löytyvät oman profiilin yläreunan hampurilaisvalikon takaa kohdasta ”arkisto”. Jos julkaisuarkisto ei heti näy, löydät sen yläreunan alasvetovalikosta.

Jos haluat palauttaa arkistoidun kuvan, siirry julkaisuarkistoon ja kuvaa klikkaamalla voit palauttaa sen uutisvirtaan. Tällä toiminnolla kuva palautuu uutisvirrassa sen alkuperäiseen kohtaan, mutta voit ottaa kuvakaappauksen ja sopivassa tilanteessa julkaista kuvan uudelleen. Täältä voit myös poistaa arkistoidun kuvan.

Joko olet tutustunut Instagramin videokanavaan eli IGTV:hen?

Sosiaalisen median kanavat ovat jo pitkään kisanneet videoalustan ”herruudesta”. YouTube on tätä kisaa hallinnut pitkään, mutta viime aikoina Facebook on julkaissut alustoilleen Facebook Watch -palvelun sekä kesällä julkaistun Instagram TV:n eli IGTV:n.

Mikä ihmeen IGTV?

Jokaiselle profiilille voi luoda oman IGTV-kanavan, jonne julkaistut videot jäävät talteen. Kanavalle voi luoda pidempää videosisältöä ja voit vaikka julkaista oman IGTV-sarjan! Yhden video pituus on rajattu tuntiin. Vastaavasti oman Instagram-profiilin videon pituusrajoitus on minuutti.

IGTV:n ideana on julkaista ensisijaisesti mobiilikäyttöön soveltuvia pystysuuntaisia videoita. Vastaavasti puhelinta kääntämällä voi katsoa vaakasuuntaisia näyttäviä videoita koko ruudulla.

Pääset IGTV:n valloittavaan maailmaan klikkaamalla oman uutisvirtasi yläreunasta löytyvää IGTV-ikonia. Samalla pyörähtää käyntiin sinulle suositeltuja videoita, jotka perustuvat seuraamiisi sivuihin, kiinnostuksen kohteisiin sekä IGTV:n suosittuihin videoihin. Videoita voi myös kommentoida, tykätä sekä lähettää Instagram-viestinä omille kavereille.

Videon julkaisu tapahtuu IGTV:n näkymästä sivun oikeasta yläreunasta + takaa. Kaikki omat julkaistut IGTV-videot löytyvät vastaavasti oman profiilin näkymästä.

 

Huomioitavaa: Nämä ohjeet ovat toteutettu Android-puhelimella. Samat toiminnallisuudet löytyvät myös iPhonesta, mutta valikoiden sijainnit ja valikoiden nimet voivat erota edellä olevista esimerkeistä. 


 

Tilaa maksuton digimarkkinoinnin työkirja, joka pitää sisällään tukikysymyksiä, eri näkökulmia ja lähestymistapoja asiakasymmärryksen kasvattamiseen ja kilpailu- ja markkinatilanteen analysointiin sekä välitehtäviä suunnittelutyön tueksi. Mikä ihmeen työkirja?