Valmensin viime viikolla Facebook-mainonnasta ja osallistujien saadessa käyttöoikeuksia organisaation mainonnan hallintaan, kävi kouluttajan ”painajainen”. Osallistujien ruuduilla vilahti uudistettu näkymä, jota en vielä ole nähnyt. Facebook on uudistamassa mainonnan hallinnan ja käyttäjien näkemän uutisvirran näkymän sekä muutoksia on luvassa myös Business Managerin toimintoihin.

Uudistukset tulevat käyttäjille seuraavien kuukausien aikana ja uusi käyttöliittymä vaatii aina hieman totuttelua ja koulutusmateriaalin päivittämistä 🙂 Tässä koottuna tulevia muutoksia Facebookin ulkoasuun, joka koskee niin yrityksien käytössä olevaa mainonnan hallintaa,  Facebook-käyttäjien näkymää eli uutisvirtaa ja myöhemmin syksyllä toimintojen uudistamista Facebook Business Managerissa.

Mainonnan hallinnan yksinkertaistettu ulkoasu

Facebookin mainostyökalussa eli mainonnan hallinnassa muutokset koskevat navigointia ja sen toiminnallisuuksia, selkeytettyä ulkoasua ja mainoskampanjan luomista. Mainoskampanjan sujuvaa toteuttamista edesauttavat mm. ”copy & paste” -toiminnallisuus sekä kampanjan, mainosjoukon ja mainoksien nimeämiseen tuleva ”auto-naming” -toiminto. Nämä muutokset tulevat käyttäjille vaiheittain, viimeistään tämän vuoden aikana. Tämä uusi näkymä vilahti jo valmennuksissa uusille käyttäjille, eli muutoksia voi olla luvassa lähiviikkoina.

 

Uudistettu mainonnan hallinta. Kuvalähde: Facebook Business

Facebookin uudistettu uutisvirran näkymä

Facebookin vuosittainen F8-konferenssi listaa tulevia muutoksia ja kanavien (Facebookin, Instagramin, Messengerin ja WhatsAppin) kehityssuuntia. Facebook-käyttäjille iso muutos tulee olemaan uudistettu uutisvirran näkymä mobiilissa ja tietokoneella. Uudessa uutisvirrassa korostuu entistä isommin tarinat sekä ryhmät ja tapahtumat, joille on varattuna omat välilehdet. Tämä näkymä tulee käyttäjille jo lähiviikkojen aikana.

 

Uudistettu Facebook-uutisvirta. Kuvalähde: Facebook Business

 

Messengerille oma sovellus tietokoneelle ja uusia toiminnallisuuksia yrityksille

Facebook Messenger -sovellusta on uusittu kokonaisuudessaan, jotta se toimisi vakaammin ja nopeammin. Sovelluksen voi ladata myös tietokoneelle ja sen avulla voi pitää videopuheluita ryhmän kesken ja työskennellä projektien parissa.

Yrityksille Messenger tarjoaa uusia toiminnallisuuksia: mainonnan hallintaan on tulossa uusi tapa liidien keräämiseen, joka ohjaa käyttäjän suoraan Messengeriin sekä jatkossa Messenger-keskustelussa voi tehdä varauksen tai varata suoraan tapaamisen. Messenger-keskustelua voi muokata myös henkilökohtaisemmaksi lisäämällä oman kuvan ja nimen kun viestii yrityksen puolesta.

Business Manageriin uudistuksia myöhemmin tänä vuonna

Business Managerin tulevat muutokset koskevat asiakkaan ja toimiston välistä yhteistyötä sekä käyttäjien hallintaa: toivon mukaan tämä uudistus tuo mukanaan selkeyttä uuden tilin käyttöönottoon ja kampanjoiden toteuttamiseen. Näin ainakin uutiset lupaavat, mutta näitä uudistuksia saamme odottaa vielä syksyyn.

 

Muutoksia mainonnan raporteissa

Facebook-mainonnan tehokkuutta on voinut suuntaa-antavasti analysoida mainonnan raporteista löytyvillä osuvuuspisteillä (asteikolla 1-10). Osuvuuspisteet tulevat myös muuttumaan ja jatkossa mainonnan tehokkuutta voi analysoida kolmen eri osuvuusmittarin avulla: laatuarvio, sitoutumisprosenttiluokitus ja konversioprosenttiluokitus. Lue tästä, miten voit hyödyntää osuvuusdiagnostiikkaa Facebook-mainonnan parantamisen tukena.

 

Lue lisää: Facebookin julkaisu F8-konferenssista.


 

Haluatko saada ajankohtaiset uudistukset ja digimarkkinoinnin vinkit suoraan sähköpostiin? Tilaa Virtapiiri ja saat postia n. kerran kuukaudessa.

Kun lähetät lomakkeen, hyväksyt samalla henkilötietojen tallentamisen ja käsittelyn tietosuojaselosteen mukaisesti.