Markkinoinnin seuranta ja analytiikka

Seuraatko digimarkkinoinnin tuloksellisuutta Google Analyticsissa ja eri mainonnan hallinnan järjestelmissä? Hyvin toteutettu markkinoinnin seuranta auttaa ymmärtämään asiakkaiden käyttäytymistä sekä markkinoinnin tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta.

Digimarkkinoinnin mittaaminen ja verkkosivuston eri toiminnallisuuksien rakentaminen perustuvat yrityksen liiketoiminnan tavoitteisiin ja niiden mittaamiseen. Markkinoinnin seurannan ja analytiikan avulla pystymme ymmärtämään asiakkaidemme käyttäytymistä paremmin ja muokkaamaan verkkosivuston asiakaskokemusta paremmaksi.

Voimme luoda kohderyhmiä asiakkaiden käyttäytymisen perusteella sekä kohdentaa heille viestintää paremmin. Parhaimmillaan markkinointi on jatkuvaa kehittämistä, ei yksittäinen toimenpide tai kampanja.

Autamme määrittelemään verkkosivuston tavoitteet ja mittarit, joilla voidaan seurata markkinoinnin tuloksellisuutta. Seurantanäkymä kokoaa yhteen tärkeimmät markkinoinnin ja myynnin mittarit, kokoaa yhteen eri markkinointikanavien datan ja luo niistä helposti ymmärrettävän kokonaisuuden.

Yhteenvetonäkymä kertoo mm.

  • Verkkosivuston liikenteen trendit
  • Verkkosivuston kävijöiden liikenteen lähteet
  • Vieraillut sivut / katsotuimmat tuotteet
  • Tavoitetta kohti ohjaavat tapahtumat (esimerkiksi yhteydenotto, verkkokaupan ostoon liittyvät tapahtumat, ajanvaraus, hakulomakkeen täyttäminen, tarjouspyyntö, tärkeät sivut ja toiminnallisuudet)
  • Myynnin ja markkinoinnin tärkeimmät luvut riippuen käytettävissä olevista järjestelmistä (esimerkiksi verkkokaupan myynti, ostotapahtumat, keskiostos ja ostetut tuotteet, konversio, ROAS, liidien hankinta, liidin hankintahinta ja kehitys).
  • Mainonnan kulujen seuranta kuukausitasolla, kampanjaluvut ja parhaiten toimivat mainokset.

Yhteistyömme aikana voit seurata reaaliaikaisesti markkinoinnin yhteenvetonäkymää, joka kertoo tietoa markkinoinnin tuloksista ja kehittymisestä esimerkiksi verkkokaupan markkinoinnin, kampanjoinnin tai markkinoinnin kokonaisuuden näkökulmasta. Katso esimerkki verkkokaupan markkinoinnin seurannasta.

Haluatko ymmärtää markkinoinnin tuloksellisuutta paremmin?

Markkinoinnin mittaamisen ja seurannan perusteita

Alla on esimerkkejä verkkosivustokokonaisuuksista, joissa voidaan seurata ja mitata hyvinkin erilaisia toiminnallisuuksia, jotka ovat osa liiketoiminnan kokonaisuutta. Millaisia eri vaiheita tunnistamme asiakkaiden ostamisen näkökulmasta?

  • Verkkokauppa – ”selkeä” ostoprosessi ja mitattavat vaiheet (huom! Miten rakennat ”kivijalkamyymälästä” tutun viestinnän, joka vastaa myös mainonnan sisällöissä asiakkaita usein askarruttaviin kysymyksiin pelkän tuotemarkkinoinnin sijaan?)
  • SaaS (Software as a Service)  ja erilaiset verkkomateriaalien myynti- ja markkinointisivustot (esim. valmennukset, kurssit), joissa on tunnistettavissa asiakkaan eri vaiheita (verkkosivuston vierailu, yhteystiedot esim. ladattavan sisällön parista, trialin avaaminen, demon varaaminen, automatiikka tukemassa asiakkaan polkua, markkinoinnin ja myynnin yhteistyö ja/tai tilausprosessi suoraan verkkosivuston kautta)
  • Asiantuntijapalveluiden myyntiSisältömarkkinointi & markkinoinnin automatiikan avulla mitattavat myynnin ja markkinoinnin vaiheet (verkkosivuston vierailut, kontaktit/prospektit, liidit, myynnin liidit, asiakkaat).
  • Sivusto, jonka tavoitteena on esimerkiksi tilauksen tai varauksen tekeminen, haun jättäminen – verkkosivusto, jossa tavoitteena asiakkaan tekemä toiminnallisuus.
  • Verkkosivusto, jossa ei toiminnallisuuksia, mutta erilaisia sisältöjä (sisältöjen kuluttaminen, blogin lukeminen, videoiden katselut, ohjautuminen verkkosivustolla/verkkosivustolta ulos, esim. portaalit/yhteismarkkinointi, uutiskirjeen tilaus, mailto: osoitteen klikkaus).