Digitaalinen mainonta kehittyy jatkuvasti ja samalla erilaiset mainonnan muodot kehittyvät. Verkkomediat ovat jo useamman vuoden ajan tarjonneet mediatilaa kaupallisille sisällöille. Tätä mainonnan muotoa kutsutaan natiivimainonnaksi ja tämän mainonnan kysyntä on ollut kasvussa viime vuosien aikana. Tässä artikkelissa esittelen mitä tarkoittaa natiivimainonta ja kenelle se soveltuu?

Mitä tarkoittaa natiivimainonta – mainosmuodon määritelmä

Natiivimainonta (eng. Native advertising) on jatkuvasti kehittyvä ja kasvava digitaalisen mainonnan muoto. Mainos on toteutettu sisältövetoisesti, jolloin se on verkkomedioissa olevien video- tai kuvabannerien sijaan osana verkkomedian uutissisältöä. Mainonta rakennetaan verkkomediaa mukailevaksi, jolloin se on ulkoasultaan samankaltainen kuin median uutisartikkelit, mutta siinä tuodaan selkeästi esiin sen kaupallinen tarkoitus ”mainos” -merkinnällä.

 

Mitä tarkoittaa natiivimainonta vs. bannerimainonta?

Tässä on esimerkki natiivimainonnasta ja bannerimainonnasta. Natiivimainonta mukailee verkkomedian artikkeleiden ulkoasua kun taas bannerimainonta erottuu selvästi maksettuna mainontana artikkeleiden välissä.

Kenelle natiivimainonta sopii?

Natiivimainonta on mainonnan muoto, joka soveltuu parhaiten tietoisuuden ja oman brändin tunnettuuden kasvattamiseen. Tätä mainonnan muotoa voidaan hyödyntää niin kuluttajille kuin B2B-markkinointiin. Mainonnan tavoitteena on ohjata kohderyhmää heille tuotetun hyödyllisen sisällön pariin. Näin varmistamme markkinoinnin ja myynnin tueksi tuotetulle sisällölle näkyvyyttä myös uuden yleisön keskuudessa.

Yksittäiset mainoskanavat toimivat harvoin, joten natiivimainontaa kannattaa miettiä osana monikanavaista markkinointia. Se toimii parhaiten uusien asiakkaiden tavoittamiseen Facebook- ja LinkedIn-mainonnan rinnalla. Natiivimainonnan suunnittelussa kannattaa miettiä sitä, miten verkkomedioita kulutetaan – käyttäjät ovat lukemassa mielenkiintoisia ja ajankohtaisia sisältöjä, jolloin natiivimainonta kilpailee huomiosta myös verkkomedioiden tuottamien sisältöjen ja uutisten kanssa.

Millaisella sisällöillä herätämme kohderyhmän kiinnostusta sen sijaan, että myymme suoraan yrityksen tarjontaa?

Verkkomediat myyvät näitä kaupallisille sisällöille tarkoitettuja mainospaikkoja, mutta käytössä on myös työkaluja mainonnan toteuttamiseen niin, että sisältö ja mainonta tuotetaan itse, jolloin se näkyy valitun budjetin mukaisesti useammassa verkkomediassa (esimerkiksi Keskisuomalainen, Taloussanomat, Suomen Kuvalehti, MTV uutiset, lukuisat muut paikalliset ja valtakunnalliset mediat).

Natiivimainonta ja sisältömarkkinointi – mitä eroa näillä on?

Natiivimainonta toimii sisältömarkkinoinnin tukena eli asiakkaan hankintaa tukevana kanavana, jossa tuotetun sisällön näkyvyyttä kasvatetaan tavoiteltavan kohderyhmän keskuudessa. Saat asiakkaille suunnitellut hyödylliset sisällöt helposti laajemman yleisön nähtäville ja sitä myöten ohjattua uusia kävijöitä verkkosivustollesi.

Tässä on kuitenkin hyvä aina kiinnittää huomiota siihen, mikä on tuotetun sisällön lopullinen tavoite? Mainontaa ei kannata ajatella yksittäisenä toimenpiteenä vaan miettiä natiivimainontaa osana kokonaisuutta, jossa mietimme myös sitä, mihin asiakasta ohjataan artikkelin lukemisen jälkeen ja miten tavoitamme jatkossa verkkosivustolla vierailleet kävijät, jotka ovat sisältöjämme kuluttaneet?

Vinkit natiivimainonnan suunnitteluun ja toteuttamiseen

  1. Millaisella viestillä herätät asiakkaan kiinnostuksen? Sellaisen verkkomediassa vierailen lukijan, joka ei tunne yritystäsi, sen tuotteita tai palveluita eikä koe sillä hetkellä edes tarvetta näiden hankintaan. Miten viestit potentiaaliselle asiakkaalle tarpeen ja hyötyjen kautta?
  2. Natiivimainonta kilpailee verkkomediassa kaiken muun sisällön kanssa. Kiinnitä huomiota otsikointiin, erottuvaan kuvaan ja napakkaan lyhyeen tekstisisältöön, mikä saa lukijan siirtymään sisältösi pariin.
  3. Vaikka mainonta on parhaimmillaan herättämässä vasta kiinnostusta yritystä kohtaan, mieti myös miten ohjaat asiakastasi eteenpäin eli ajattele myös tätä mainonnan muotoa osana markkinoinnin kokonaisuutta ja sitä, millaisen sisältökokonaisuuden rakennat kohderyhmän tavoittamiseen?
  4. Natiivimainontaa voidaan rakentaa myös tuotelähtöisesti, jolloin sisältönä voi olla vaikkapa yrityksen verkkokaupan tuotekategoriat, tapahtumat, webinaarit ja muut tuotesivut.
  5. Mittaa mainonnan tuloksellisuutta ja sitä, kuinka moni viettää aikaansa sisällön parissa ja siirtyykö kävijä lukemaan verkkosivustolla muita aiheita?

 


Haluatko saada ajankohtaiset uudistukset ja digimarkkinoinnin vinkit suoraan sähköpostiin? Tilaa Virtapiiri ja saat postia n. 2-4 kertaa vuodessa.

Kun lähetät lomakkeen, hyväksyt samalla henkilötietojen tallentamisen ja käsittelyn tietosuojaselosteen mukaisesti.