UKK – usein kysytyt kysymykset

 

Tämä sivu sisältää usein kysyttyjä kysymyksiä ja pohdintoja digimarkkinoinnin suunnittelusta ja toteuttamista liittyen. Nämä perustuvat omaan kokemukseeni markkinoinnin ja viestinnän alalta niin toimistopuolelta kuin markkinoinnin ostajan roolista. Jos haluat tutustua taustaani, Sanna Virtanen esittelee itsensä tässä blogijulkaisussa.

Usein kysytyt kysymykset sisältävät vastauksia mm. seuraaviin aiheisiin:
Markkinoinnin strategia ja suunnittelu
Miten kehittämissuunnitelma toteutetaan?
Mitä kehittämissuunnitelma pitää sisällään?
Kehittämissuunnitelman ja sosiaalisen median suunnittelun ero?
Flumenia yrityksenä
Mikä ero on digimarkkinointitoimistolla ja mainostoimistolla?
Markkinoinnin ulkoistus
Hinnoittelu
Markkinoinnin toteutus
Mitä jatkuva toimintamalli tarkoittaa?
Markkinointikanavat
Minulle riittää näkyvyys, koska minulla ei ole verkkokauppaa
Minulle sanottiin, että kun teen [täytä tähän kanava tai toimenpide] niin saan lisää asiakkaita

 


Markkinoinnin strategia ja suunnittelu

Miksi tätä kannattaisi tehdä?

Maailma muuttuu ja digitaalisuus on tuonut mukanaan uusia mahdollisuuksia… Tämähän on tuttua jokaisen markkinoinnin asiantuntijan puheenvuorosta.

Mutta syy, miksi näen strategiatyön tärkeänä, on markkinoinnin valintojen ja suunnitelman tekeminen. Markkinointi voidaan ymmärtää organisaation sisällä monella eri tavalla. On hyvä miettiä mitä nykyaikainen markkinointi tarkoittaa juuri teidän organisaatiossanne.

Markkinointi ei voi olla vain yrityksen tarve saada viestintää kaiken kansan nähtäville vaan samalla tulisi tarkastella markkinoinnin ja myynnin yhteistyötä: miten myynti kokonaisuudessaan tapahtuu siitä pisteestä kun potentiaalinen asiakas on kiinnostunut yrityksen tarjonnasta, miten ostokäyttäytyminen etenee ja myynti tapahtuu?

Markkinoinnin strategiatyö ja kehittämissuunnitelma ei ota pelkästään kantaa siihen missä pitäisi mainostaa vaan enemmänkin pyrkii markkinoinnin pitkäjänteisen toimintamallin rakentamiseen.

Miten kehittämissuunnitelma toteutetaan?

Kehittämissuunnitelmaa varten varataan 1-2 työpajaa ja jokaiselle osallistujalle tehdään ennakkokysely. Ennakkokysely kartoittaa lähtötilannetta niin markkinoinnin kuin käytössä olevien kanavien suhteen. Koska en ole valmiita vastauksia antava ”konsultti” vaan datan pohjalta analyyseja ja valintoja suositteleva tekijä, toivon myös pääsyä etukäteen esimerkiksi Google Analytics -järjestelmään.

Päivä 1 pitää sisällään katsauksen nykyaikaiseen markkinointiin, jonka jälkeen työskennellään tavoitteiden ja mittareiden parissa. Päivä 2 pitää sisällään työskentelyä kohderyhmien profiloinnin ja alustavan sisältösuunnittelun parissa. Näin pystymme varmistamaan, että markkinoinnin sisällöt vastaavat tavoiteltavan kohderyhmän tarpeisiin.

Valmentava toteutus tarkoittaa paikan päällä pidettävää työpajaa, jonne toivotaan osallistuvan henkilöitä, jotka voivat tehdä päätöksiä markkinoinnin suhteen. Osallistujamäärän mukaan, työpajoissa työskennellään ryhmissä tai pareittain.

Yhteisten työpajojen jälkeen kehittämissuunnitelma muotoutuu asiantuntijatyönä lopulliseen muotoonsa. Kehittämissuunnitelma esitellään tiimille tai koko henkilöstölle. Siitä voidaan toteuttaa henkilöstölle jaettava tiivistetty versio.

Kehittämissuunnitelma ei ole pelkkä tiedosto, vaan se on markkinointia ohjaava työkalu, johon jokainen osallistuja sitoutuu. Tämä voi tarkoittaa myös arjen tekemisessä valintoja ja toimenpiteitä, joita aiemmin ei ole tehty. Siksi kokonaisuuteen kuuluu 13 valmennuspäivää, jolloin voimme varmistaa, että kehittämissuunnitelma siirtyy käytännön tekemiseksi.

Mitä kehittämissuunnitelma sisältää?

Lähtökohtana on ymmärrys asiakkaiden käyttäytymisestä ja tiedon hyödyntäminen niin sopivien sisältöjen suunnittelussa kuin markkinointikanavien valinnassa. Kun markkinoinnin eri osa-alueet toimivat yhdessä, ne tukevat yrityksen kasvua ja myyntiä.

Koska digimarkkinointi on laaja kokonaisuus, on kehittämissuunnitelman yhtenä tärkeimpänä tavoitteena eri osa-alueiden priorisointi ja vaiheistaminen: mitkä ovat tärkeimmät asiat, jotka ovat myynnin ja markkinoinnin esteenä sekä mitä tehdään vaiheittain esimerkiksi seuraavan vuoden aikana. Kehittämissuunnitelmaan sisältyy mm. seuraavia osa-alueita: 

  • Digimarkkinoinnin strategiset painopisteet
  • Liiketoimintaa tukevat markkinoinnin tavoitteet
  • Digimarkkinoinnin resursointi: käytössä olevat kanavat ja teknologiat
  • Kohderyhmät ja viestintä asiakkuuden eri vaiheissa
  • Verkkosivuston kehittäminen paremman löydettävyyden, seurannan ja myynnin näkökulmasta
  • Sosiaalinen media osana yrityksen markkinointia.

Kehittämissuunnitelma voi muotoutua ja työpajan sisällöt tarkentua yrityksen toimialan ja tarpeiden mukaan (esimerkiksi viestinnän tyylin pohdinta tai selkeästi tunnistetut kehittämiskohteet, jotka vaativat oman työpajapäivän).

Ei tule onnistumaan, koska olemme niin kiireisiä

Jos markkinoinnin tavoitteita ei päätetä yhdessä, tulee kokonaisuudesta sillisalaatti, jossa päätökset ja valinnat perustuvat ”mutuun” tai kovaäänisimmän henkilön mielipiteeseen. Koska usealla markkinoinnin tehtäviin kuuluvalla asialla on tulipalokiire, on markkinoinnin strategiatyössä hyvä määritellä myös rooleja ja vastuita sekä toimintamalli. Markkinoinnin työtä tehdään läpinäkyvämmäksi josta kerrotaan muulle organisaatiolle.

Mitä tulee itse kehittämissuunnitelman toteuttamiseen, sen tukena käytetään verkkotyötilaa. Verkkotyötilassa on ennakkotehtävien lisäksi välitehtäviä sekä työpajan työskentely ja tulokset dokumentoidaan kaikkien nähtäville. Jokainen osallistuja voi työskennellä työpajojen lisäksi oman aikataulunsa mukaan.

Verkkotyötila on tietoturvallinen ja helppokäyttöinen. Käyttö edellyttää tietokonetta ja internet-yhteyttä eikä se vaadi erillistä rekisteröitymistä vaan osallistujille lähetetään henkilökohtainen kirjautumislinkki.

Mitä ennakko- ja välitehtävät sisältävät?

Ennakkotehtävien kautta hahmotetaan lähtötilannetta sekä käytössä olevia kanavia ja markkinoinnin resursseja. Tähän toivotaan vastausta kaikilta osallistujilta, koska markkinointia katsotaan usein oman työn kautta ja eri kanavat ja työtehtävät saattavat painottua eri tavalla.

Välitehtävät rakentuvat päivän teemojen mukaisesti ja niiden tarkoituksena on joko täydentää työpajan työskentelyä tai orientoida seuraavaan työpaja- ja/tai valmennuspäivään.

Emme osaa toteuttaa kehittämissuunnitelman toimenpiteitä

Jotta kehittämissuunnitelma ei jäisi PowerPoint-tiedostoksi, pitää tämä kokonaisuus sisällään valmennuspäiviä. Valmennuspäivien sisällöt tarkentuvat työn edetessä, mutta osallistujat voivat ilmoittaa koulutustarpeistaan jo ennakkotehtävien yhteydessä.

Valmennusteemoja voivat olla mm. verkkosivuston näkyvyyden kehittäminen, sosiaalisen median markkinointi, eri työkalut tai markkinoinnin mittaaminen ja raportointi (muita koulutusteemoja täällä). Markkinoinnin mittaamiseen tarvittavia asetuksia voidaan tehdä yhteistyössä valmennuksissa tai asiantuntijatyönä.

Yhteistyö voi jatkua myös kehittämissuunnitelman toteuttamisen jälkeen, jolloin Flumenian kokenut markkinoinnin osaaja hallinnoi digimarkkinoinnin kokonaisuutta tai toimii osana markkinointitiimiä tuoden uusia ideoita ja näkemyksiä markkinoinnin toteuttamiseen. Valitsemme yhteistyössä kehittämiskohteet ja toimenpiteet ja saadut tulokset raportoidaan kuukausittain.

Miten tämä kehittämissuunnitelma eroaa sosiaalisen median suunnitelmasta

Erinomainen kysymys! Teen töitä digimarkkinoinnin kokonaisuuden parissa, joka on siis muutakin kuin yksittäiset sosiaalisen median kanavat. Jos haluat, että panostamme strategiatyössä sosiaalisen median tehokkaampaan hyödyntämiseen, on prosessi sama, mutta sisällöt vaihtuvat. Valmennukset keskittyvät valittujen kanavien ominaisuuksiin tai vaikka jo sisällöntuotantoon ja tulevien sisältöjen ajastamiseen.  Sosiaalisen median suunnitelmaan kuuluvat muun muassa seuraavat asiat:

  • Sosiaalisen median markkinoinnin tavoitteet
  • Kohderyhmien määrittäminen
  • Viestinnän tyyli
  • Kanavavalinnat ja kanavien roolit
  • Some-markkinoinnin resursointi (vastuut ja osaamisalueet)
  • Sisältöjen ideointi ja sisältökalenteri
  • Sosiaalisen median vaikuttavuuden mittaaminen
  • Mainonnan tehokkuuden mittaaminen

Päivä 1 pitää sisällään katsauksen sosiaalisen median markkinointiin, jonka jälkeen työskennellään tavoitteiden ja mittareiden parissa. Päivä 2 pitää sisällään työskentelyä kohderyhmien profiloinnin ja sisältösuunnittelun parissa. Näin pystymme varmistamaan, että sosiaalisen median sisällöt vastaavat tavoiteltavan kohderyhmän tarpeisiin.

Valmentava toteutus tarkoittaa paikan päällä pidettävää työpajaa, jonne toivotaan osallistuvan henkilöitä, jotka voivat tehdä päätöksiä markkinoinnin suhteen. Osallistujamäärän mukaan, työpajoissa työskennellään ryhmissä tai pareittain.

Yhteisten työpajojen jälkeen sosiaalisen median suunnitelma muotoutuu asiantuntijatyönä lopulliseen muotoonsa. Se esitellään tiimille tai koko henkilöstölle. Siitä voidaan toteuttaa henkilöstölle jaettava tiivistetty versio.

Ei me oikeastaan tarvita valmennusta

Markkinoinnin osaaminen nousee usein esiin tutkimuksissa, joissa selvitetään markkinoinnin tilaa yrityksissä. On totta, että valmennus saattaa tuntua turhalta, mutta monessa tapauksessa jo varmuus asioiden ”oikeanlaisesta” tekemisestä auttaa askeleen eteenpäin.

Digimarkkinointiin on olemassa erinomaisia resursseja itseopiskeluun, mutta Flumenian valmennuksien tavoitteena on tarkastella asioita yrityksen lähtökohdista käsin, jolloin valmennuksista saa varmasti irti uusia työkaluja ja ideoita omaan tekemiseen.

 

Sivun alkuun


Mikä tämä Flumenia oikein on?

Flumenia on digimarkkinoinnin asiantuntijayritys, joka tarjoaa apua markkinoinnin strategiseen suunnitteluun sekä digimarkkinoinnin toteutukseen. Käytännössä tämä tarkoittaa strategian parissa työskentelyä, suunnitteluprojekteja, asiakkaiden markkinoinnin toteuttamista ”kädet savessa” sekä eri osa-alueiden koulutuksia.

Flumenia on syntynyt halusta auttaa yrityksiä, markkinoinnin tekijöitä ja uutta virtaa etsiviä yrittäjiä ja kehittäjiä. Uskon, että yli 10 vuoden kokemuksestani riittää jaettavaksi muille, joten haluan olla edistämässä paremman markkinoinnin toteuttamista niin tekijänä kuin markkinoinnin valmentajana. Yrityksen nimi ei ole vain latinankielinen sana, joka kuulostaisi erikoiselta, vaan se on muodostunut sanasta flumen, joka tarkoittaa virtaa. Virralla on myös määritelmä “jatkuvana tapahtuva asia”, joka kuvastaa ajatusmaailmaani markkinoinnin toteuttamiseen.

Yritys on perustettu vuonna 2018, mutta taustaa digimarkkinoinnista on jo vuodesta 2007 lähtien. Ennen oman yrityksen perustamista, ammatillinen matkani on pitänyt sisällään monipuolisesti markkinoinnin, myynnin ja viestinnän tehtäviä mm. digimarkkinointi- ja viestintätoimistossa, kasvuyrityksessä ja kansainvälisessä yrityksessä. Olen toiminut eri rooleissa: koordinaattorina, suunnittelijana, asiantuntijana, kouluttajana, markkinointipäällikkönä, mutta ennen kaikkea digimarkkinoinnin kehittäjänä ja tekijänä. Olen tehnyt markkinointia kotimaassa ja kansainvälisesti. Asiakkainani on ollut eri kokoluokan yrityksiä, SaaS-firmoja, verkkokauppoja, oppilaitoksia ja matkailuyrityksiä. Osa Flumenian asiakastöistä näkyy täällä, mutta kerron mielelläni myös aiemmista asiakastöistäni ja tuloksista lisää.

Sannan tietoja voit tarkastella esittelysivulta tai LinkedIn-profiilista ja laittaa samalla verkostoitumiskutsua tulemaan 🙂

Millainen tiimi Flumenialla on?

Tiimi on tässä kohtaa yhden henkilön tehoyksikkö, joka on parhaimmillaan kokonaisuuksissa, joissa yhdistyvät strateginen osaaminen, luovat ideat, rohkeat toteutukset, myynnin edistäminen, sisältömarkkinointi ja tekninen osaaminen.

On totta, että yksinyrittäjä voi olla riski. Itse näen tämän kuitenkin tehokkaana toimintamallina, koska asiakas keskustelee toteuttajan kanssa ilman välikäsiä ja toinen puoleni, strateginen osaaja ymmärtää ”ison kuvan” lisäksi käytännön toteuttamisen. Tämän myötä yhteistyö pienen toimijan kanssa on sujuvaa.

Vaikka hallitsen digimarkkinoinnin kokonaisuuden laajasti, en kuitenkaan osaa kaikkea. Yksinyrittäminen ei tarkoita yksin tekemistä, vaan voimme hyödyntää verkostostani löytyviä osaajia myös brändin uudistamiseen, verkkosivuston sekä markkinointimateriaalien toteuttamiseen.

Teen yhteistyötä useiden toimijoiden ja asiakkaiden markkinointitiimien kanssa. Saan uusia ideoita ja ajatuksia jatkuvasti asiakastöiden ja asiakkaiden kanssa työskentelystä 🙂

Miten resurssit riittävät?

Yhtenä apuna ovat erilaiset markkinoinnin työkalut, jotka auttavat tekemään asioita tehokkaammin. Aika on rajoittava tekijä, mutta Flumenian kohdalla se tarkoittaa rajausta projektien määrässä. Työelämä on opettanut myös omien rajojen tuntemista.

Markkinoinnin strategiatyöskentely ja valmennukset ovat usein joustavampia aikataulujen suhteen. Pystyn ottamaan tietyn määrän asiakkuuksia, jotta pystyn tekemään 100 % asiakkaan hyväksi. En tavoittele määrällisesti useita asiakkuuksia vaan tavoitteenani on tehdä laadukasta markkinointia. Määrässä se tarkoittaa, että vähemmän on enemmän, jolloin asiakas saa parhaimman hyödyn kokonaisvaltaisesta osaamisestani. Tähän pohjautuu myös jatkuvan markkinoinnin toimintamalli.

Mikä ero on digimarkkinointitoimistolla ja mainostoimistolla?

Lähtökohtanani on asiakkaan tavoitteleman kohderyhmän vaivaton asiointi digitaalisissa kanavissa. Tämä tarkoittaa sitä, että markkinointi on paljon enemmän ”kädet savessa” hommaa kuin moni edes ymmärtää. Keskiössä on sinun asiakkaasi.

Selkein ero Flumenian toimintamallissa verrattuna perinteiseen ”mainostoimistoon” on se, että haluan ensisijaisesti kasvattaa markkinointihenkilöstön osaamista nykyaikaisesta markkinoinnin toteuttamisesta tarjoamalla apua strategiseen työhön, markkinoinnin kokonaisvaltaiseen ja jatkuvaan tekemiseen sekä markkinoinnin mitattavuuteen.

En tarjoa monen mainostoimiston tapaan esimerkiksi brändisuunnittelua tai visuaalista suunnittelua, mutta teen markkinointiin soveltuvia materiaaleja asiakkaan brändiohjeistuksen tai olemassa olevan materiaalin pohjalta. En tee verkkosivustoja tai videoprojekteja, mutta löydän puuttuviin osa-alueisiin erinomaiset tekijät. Voin tarvittaessa toimia näiden kokonaisuuksien hankinnan vastaavana. Kun pohdit sopivaa yhteistyökumppania, tutustu yrityksen omiin kanaviin, verkkosivustoihin, referensseihin ja toteuttavan tiimin osaamiseen.

Miksi kannattaisi ulkoistaa?

Jatkuvan yhteistyön mallissa toimin osana markkinointitiimiä tai vastaan digimarkkinoinnin kokonaisuudesta ulkoistettuna asiantuntijana. Jos tiimistä puuttuu osaamista digimarkkinoinnista, voi ulkoistaminen olla riskitön tapa lisätä tehoa markkinointiin. Minun tavoitteenani on rakentaa valmiudet markkinoinnin osaajan palkkaamiseen. Eli tehty työ tuottaa kasvua, jolloin resursseja voidaan tulevaisuudessa lisätä.

Tässä kohtaa on hyvä muistuttaa, että 🦄yksisarvisia markkinoinnin osaajia on melko harvassa. Markkinoinnin tarpeen tunnistaminen ja osaamisen määrittely on äärimmäisen tärkeää, kun mietitään markkinoinnin tekijän palkkaamista tai työn ulkoistamista. Harvassa ovat osaajat, joilta löytyy raudanlujaa osaamista markkinoinnin kaikista osa-alueista. Ks. blogijulkaisu: Oletko koskaan miettinyt, minkälaista osaamista digimarkkinoinnin ammattilaisilta vaaditaan?

On tiettyjä asioita, joita mielestäni ei voi ulkoistaa. Ajatuksena helppo ”ulkoistan sosiaalisen median sisällöntuotannon” on omiaan tekemään yrityksen kanavista kasvottomia ja kylmiä. Sisällöntuotannon apuna voi olla ammattilainen, mutta en usko sen osalta sataprosenttiseen ulkoistamiseen.

Mainonnan työkalujen tehokas käyttö vaatii enemmän perehtymistä kuin ”mainosta julkaisua” -napin painalluksen. Kyllä, puhun palveluntarjoajan näkökulmasta, mutta vuosien kokemus ja markkinointihenkilöstön resurssien rajallisuus muiden töiden ohella ovat mielipiteeni takana. Tehokkuus tulee mainonnan jatkuvasta testaamisesta ja skaalaamisesta, ei yksittäisistä kampanjoista.

Miten pysyt kärryillä eri työkalujen ja alan muutoksista?

Markkinoinnin toimintakenttä muuttuu jatkuvasti. Haluan olla myös alallani askeleen edellä, joten seuraan eri asiantuntijoita kotimaassa ja maailmalla. Myös oma sisällöntuotanto, eli blogin kirjoittaminen, vaatii minua tutkimaan eri näkökulmia, muutoksia ja työkaluja melko perusteellisesti. Ja koska teen digimarkkinointia päivittäin, huomaan eri työkalujen muutokset nopeasti.

Yksi ammatillisesti tärkein asia minulle on jatkuva kouluttautuminen. Pyrin löytämään alan tapahtumia ja järjestän tapahtumia myös itse. Viimeisimpänä olen vieraillut Marketing Festivaleilla ja vuonna 2019 syksyllä vierailen Spark-konferenssissa Kööpenhaminassa. Yhtenä tärkeimpänä kriteerinäni tapahtuman valinnassa on sen ajankohtaisuus ja käytännönläheisyys. Useimmat tapahtumat järjestävät puheenvuorojen lisäksi työpajoja, joista saa oppia suoraan omaan asiakastyöhön.

Mielestäni yhtenä markkinointialan ”kirouksena” ovat erilaiset teknologiat. Kyllä! Vaikka niitä itse käytän päivittäin. Niiden tarkoituksena on kehittää toimintaa. Monessa kohtaa teknologia jää käyttämättä, koska organisaation toimintamallit eivät taivu prosessien muuttamiseen. Tässä alan hypetyksessä on syytä tarkastella asioita oman toiminnan näkökulmasta ja siitä, ovatko markkinoinnin perusasiat mallillaan, jotta kehittämistä ja kehittymistä voi tapahtua.

 

Sivun alkuun


Hinta

Miten paljon se markkinointi maksaa?

Tämä on varmasti mielenkiintoisin kohta 🙂 Uskon tuotteistamiseen, mutta kaikille se ei sovi eli minulla ei ole kaikkiin palveluihin ”listahintoja”. Digimarkkinoinnin sparrauksen hinnoittelut näet täältä, puolikkaan valmennuspäivän hinta Keski-Suomessa on alkaen 700 € (alv 0 %) ja koko päivän valmennus 1 250 € (alv 0%).

Nämä ovat hinta-arvioita, ja lopulliseen hintaan voivat vaikuttaa valittu aihe, ryhmän osaamistaso ja ryhmän koko. Liikun mielelläni ympäri Suomen, ja luonnollisesti Keski-Suomen ulkopuolelle matkustettaessa aikaa kuluu enemmän ja hinta hieman nousee. Tähän lisään päälle matkakulut. Kulkuvälineenä suosin junaa.

Markkinoinnin toteutustyön ja strategiatyön hinnan saat kysymällä, koska tätä arviota varten minun tarvitsee tietää yrityksen taustoja enemmän. Voit ottaa yhteyttä ja käydään kahvilla ensin 🙂

Mikä siinä maksaa kun muilta saa saman homman parilla sadalla?

Tässä kohtaa en lähde sen kummemmin analysoimaan muiden hinnoittelua ja toimintamallia. Flumenia toimii periaatteella, että toteutustyöhön panostetaan ja sen kehittämiseen käytetään aikaa. Se ei tarkoita sitä, että kampanja pyörii itsekseen ja saat kerran kuussa raportin, vaan seuraan ja muokkaan sitä viikoittain. Teen kehitysehdotuksia ja tuotan tietoa kasvavan asiakasymmärryksen tueksi. Lähtökohtana ovat tulokset. Ennen kuin toteutus käynnistyy, varmistamme, että voimme seurata markkinoinnin aikaansaamia tuloksia.

Arvostan myös omaa osaamistani ja vuosien myötä kertynyttä kokemusta ja näkemystä (sekä lukemattomien vapaa-ajan tuntien käyttämistä uuden opiskeluun), joten työni hinta on eri kuin vasta-aloittaneella markkinoinnin tekijällä.

Miten paljon se maksullinen näkyvyys kustantaa?

Kun käytämme markkinoinnissa maksullisia kanavia, perustuu näiden käyttö yhteisesti sovittuun budjettiin. En pysty lopullista ”klikkaushintaa” sanomaan etukäteen tai lupaamaan XXX verran näyttöjä. Koska olemme yhdessä määritelleet tavoitteet, teen budjettiin ehdotuksen, jolla on realistinen mahdollisuus täyttyä annetun budjetin raameissa. Lue lisää esimerkiksi Facebook-mainonnan hinnoittelusta.

 

Sivun alkuun


Markkinoinnin toteutus

Mitä jatkuva toimintamalli tarkoittaa?

En usko siihen, että yhteistyön onnistumista määrittelee vuoden määräaikainen sopimus, vaan jatkuvan yhteistyön lähtökohtana ovat yhdessä määritellyt realistiset tavoitteet. Kampanjoinnissa tämä tarkoittaa, että tuloksia ja markkinoinnin vaikutuksia on vaikea todentaa parin viikon tekemisellä Sen sijaan suosittelen, että yhteinen tekeminen ja jatkuva yhteistyö kestää vähintään 4–6 kuukautta. Jatkuvan markkinoinnin toimintamalli pitää sisällään minimissään kehittämissuunnitelman, mutta strategiatyö on hyvin suositeltava yhteistyön alkuun.

Flumenia toimii avoimesti ja asiakkaalla on aina pääsy mainonnan työkaluihin ja raportteihin. Autan samalla ymmärtämään digimarkkinoinnin tunnuslukuja ja perusteita.

Olen kiinnostunut sosiaalisen median mainonnan tai Google-mainonnan ulkoistamisesta

Hienoa! Olet tullut oikeaan paikkaan. Minun intohimoni ja erityisosaamiseni on nimenomaan sosiaalisen median mainonnan hallinta ja toteutus. Taustalla on vuosien kokemus siitä hetkestä lähtien, kun mainonnan työkalut ovat Facebookissa tulleet käyttöön. Lisäksi teen Google Ads-mainontaa ja mainontaa monissa muissa kanavissa, mutta sehän ei ole se pääjuttu. Vaan se, että onko tämä valittu kanava soveltuva juuri sinun yrityksesi toiminnalle.

Yhteistyössä pyrimme kuitenkin yksittäisen kanavan/kampanjoinnin sijaan siihen, että varmistamme asiakkaan saumattoman kokemuksen digitaalisissa kanavissa. Harvemmin tämä onnistuu kampanjoimalla muutaman viikon ajan yhdessä kanavassa, mutta se voi olla yhteistyömme startti. Kokonaisvaltaisemmasta tekemisestä hyödymme molemmat.

Haluan vain yhden Facebook-kampanjan kahdeksi viikoksi. Onnistuuko se?

Sitä kannattaa kysyä, koska toteutus riippuu sen hetkisestä työtilanteestani. Markkinoinnin tekemisen lähtökohtana ovat tulokset, ja ”sydämeni itkee verta” tilanteessa, jossa emme voi todentaa mainonnan aikaansaamia tuloksia (ks. kohta ”Minulle riittää näkyvyys, koska minulle ei ole käytössä verkkokauppaa”). Tämä tarkoittaa sitä, että alkuun voi tarvita asiantuntijatyötä seurannan asetuksien kanssa, jolloin kahden viikon kampanjoinnin toteuttaminen on työlästä.

Tässä kohtaa joku voisi torua yrittäjää huonosta bisnesajattelusta, mutta ykkösprioriteettini on laatu ja tulokset, joita harvemmin saadaan kahden viikon pyräyksellä ja ilman mittaamista (Taustaa löydät tähän esimerkiksi blogijulkaisusta liittyen Facebook-mainonnan hintaan).

Miten tämä homma etenee?

Jos haluat panostaa markkinointiin, vaatii se jatkuvaa työtä ja testaamista. Kampanjakokonaisuuksien yhteydessä suosittelen minimissään 4–6 kuukauden yhteistyötä, jotta tuloksia voidaan todentaa. (Esimerkiksi Facebook-mainonnan todelliset tulokset voidaan raportoida vasta 28 päivää kampanjan päättymisen jälkeen.) Yhteistyömme etenee tähän malliin:

Lähtötilanne ja suunnittelu: Kampanjan suunnitteluvaiheessa teen sinulle ehdotuksen ja mietimme kokonaisuuden tavoitteita. Kampanjasuunnitelman pohjalta alkaa asiantuntijatyö, joka voi sisältää seuraavia osa-alueita:

Seuranta ja ylläpito-oikeudet kuntoon: Ensin varmistamme, että pystymme seuraamaan markkinoinnin tuloksellisuutta. Tässä esimerkki siitä, mitä toiminnallisuuksien ja tuloksellisuuden seuranta käytännössä voi tarkoittaa (ks. kohta ”Minulle riittää näkyvyys, koska minulla ei ole käytössä ei ole verkkokauppaa”):

  • Ylläpito-oikeudet eri järjestelmiin: Google Analytics, GTM (jos käytössä), ylläpito-oikeudet sosiaalisen median kanaviin.
  • Tarvittaessa perustamme mainostilit asiakkaan käyttöön (Huom! Mainostilit luodaan niin, että ne ovat asiakkaan omistuksessa! Mainonnan aikaansaamat raportit ja data ovat sinun käytettävissäsi jatkossa, vaikka yhteistyömme päättyisi.)
  • Google Analytics -seurannan asetukset: Tavoitteiden ja mittareiden asettaminen ja seurannan lisääminen, verkkokaupan seuranta, tarvittaessa eri näkymät (”Raakadata” eli alkuperäinen näkymä, testinäkymä, näkymä, jossa suodatamme pois yrityksen oman liikenteen, tunnetun ”roskaliikenteen”, yleisötiedot käyttöön).
  • Muut tarvittavat järjestelmät: Google Search Console, Google Tag Manager.
  • Mainonnan tuloksien seuranta: Seurantapikselin asennus (esim. Facebook-pikseli) ja konversioseurannan asetukset.

Kampanjan hyväksyminen ja kehittäminen:  Kampanja käynnistyy hyväksymisen jälkeen, ja sen pohjalta rakennan tarvittaessa Databox-yhteenvetonäkymän kampanjan seurantaa varten. Saat väliaikatietoa kampanjan etenemisestä ja muutosehdotuksista. Tavoitteena on, että yhteistyömme myötä tunnemme toimintamallit, jolloin jokaista muutosta ei tarvitse hyväksyttää (esimerkiksi mainoksien sisältöjen muokkaukset). Ja ammattilainen tietää, mitä muutoksia kannattaa tehdä. Saat joka kuukausi raportin, joka kertoo kampanjan aikaansaamat tulokset ja taustatietoa kohderyhmien toiminnoista.

Jatkuva kehittäminen tuo tuloksia: 

Käytän työssäni eri työkaluja, joilla voimme testata helposti useita mainosvariaatioita (esimerkiksi toimivimmat kuvat, tekstit ja näiden variaatiot), toimivimpia kohderyhmi’ (demografiset tiedot, ikä, sukupuoli, sijainti) ja edistyneitä kohderyhmiä (uudelleenmarkkinointi toiminnallisuuksiin perustuen, kaksoisolentokohderyhmät). Jatkuvan työn ja mainonnan työkalujen etuna on se, että muutoksia voi tehdä nopeasti.

Miksi ei voi vain tehdä niin kuin ennenkin?

Nykyaikaisen markkinoinnin ”pelimerkit” eroavat todella paljon siitä ajasta, kun lehtimainos oli helppo ratkaisu markkinoinnin toimenpiteisiin. Itse pidän mielenkiintoisena näkökulmana sitä, että nykyiset työkalut mahdollistavat testaamisen ja jatkuvan kehittämisen.

On vaikea sanoa etukäteen, mikä toimii. Se voi kuulostaa raskaalta tekemiseltä, mutta sitä sen ei tarvitse olla. Markkinoinnin seurantatyökalut antavat myös tietoa asiakkaiden käyttötottumuksista, joten markkinoinnin tavoitteena on luoda ja varmistaa parempia asiakaskokemuksia.

Minulle sanottiin, että kun teen [täytä tähän kanava tai toimenpide] niin saan lisää asiakkaita

Mikään kanava tai teknologia ei automaattisesti tuo lisää asiakkaita. On olemassa verkkokauppoja, joiden tuotteella on kysyntää, mutta ei liikaa kilpailua. Tämän kohdalla voisin sanoa, että hyvin toteutetulla Google Adsin ja FB-mainonnan yhdistelmällä myynti kasvaa. On vastaavasti toimijoita, joilla Google Ads -mainonta ei toimi, koska tuote on uniikki tai uusi innovaatio, jolle ei hakukoneessa ole kysyntää. Silloin valinnat markkinointiin ovat erilaiset.

Mutta muuten markkinoinnin alan asioiden/kanavien/toimenpiteiden yleistäminen on mielestäni harhaanjohtavaa. Jokainen yritys on erilainen ja asiakaskohderyhmät arvostavat erilaisia asioita. Valinnat tulee tehdä sen hetkisen lähtötilanteen mukaisesti, jotta asetettuihin tavoitteisiin on mahdollista päästä.

Missä kanavassa minun kannattaa olla?

En osaa sanoa varmaksi. Yritykselle X Facebook voi olla paras, kun taas yritykselle Y voisi Instagram toimia paremmin. Kanavavalinnat perustuvat strategiaan, ja sen pohjalta valitaan yrityksen strategiaan sopiva lähestymistapa ja oikeat työkalut. Jos yrityksellä ei ole valmiuksia jatkuvaan sisällöntuotantoon, on aivan turha perustaa tiliä jokaiseen somekanavaan.

Markkinointiin on erilaisia lähestymistapoja, kuten inboundia, kasvumarkkinointia, Growth Hackingia, markkinoinnin automatiikkaa, sosiaalisen median markkinointia, sisältömarkkinointia tai Google-mainontaa. Nämä kaikki lähestymistavat painottavat erilaisia asioita, joten se, mitä yrityksesi tarvitsee, ei ole ihan yksiselitteinen juttu. On yrityksiä, jotka toimivat ainoastaan verkon välityksellä, ja vastaavasti yrityksiä, jotka eivät välttämättä tavoita omia kohderyhmiään suosituimmissa sosiaalisen median kanavissa. Silloin markkinoinnin lähestymistapa on hyvin erilainen.

Markkinointia ajatellaan usein kanavalähtöisesti, jolloin läsnäolo sosiaalisen median eri kanavissa vaatii isoa roolia ja asiakkaalle relevantin sisällön merkitys jää vähälle huomiolle. Käytän alla olevaa kuvaa markkinoinnin suunnittelun tukena ja asiakasyrityksen lähtötilanteen kartoittajana.

Löytyykö yritykseltä sisältöä tuotetiedon lisäksi uuden asiakkaan tavoittamiseen ja kiinnostuksen herättämiseen, vertailutietoa tai kilpailuetuja päätöksen tueksi tai muiden asiakkaiden kertomia kokemuksia suosittelun tueksi? Aiheesta voit lukea lisää tästä. 

Minulle riittää näkyvyys, koska minulla ei ole verkkokauppaa

Tuloksellinen markkinointi ei vaadi sitä, että yrityksellä on käytössään verkkokauppa. Jos verkkokauppaa ei ole, ajatellaan usein, että verkkosivuston kävijämäärän mittaaminen on riittävää ja sen kasvun myötä voidaan todeta markkinoinnin onnistuneen. Kärjistäen: on olemassa markkinoinnin kanavia, joissa maksullisten toimenpiteiden avulla saadaan näkyvyyttä ja liikennettä, mutta se ei kerro markkinoinnin onnistumisesta vielä mitään. (Lue lisää markkinoinnin mittaamisesta).

Alla on esimerkkejä verkkosivustokokonaisuuksista, joissa voidaan seurata ja mitata hyvinkin erilaisia toiminnallisuuksia, jotka ovat osa liiketoiminnan kokonaisuutta. Millaisia eri vaiheita tunnistamme asiakkaiden ostamisen näkökulmasta?

  • Verkkokauppa – ”selkeä” ostoprosessi, mitattava (Huom! Miten rakennat ”kivijalkamyymälästä” tutun viestinnän, joka vastaa myös mainonnan sisällöissä asiakkaita usein askarruttaviin kysymyksiin pelkän tuotemarkkinoinnin sijaan?)
  • SaaS (Software as a Service) ja erilaiset verkkomateriaalien myynti- ja markkinointisivustot (esim. valmennukset ja kurssit), joissa on tunnistettavissa asiakkaan eri vaiheita (verkkosivuston vierailu, yhteystiedot esim. ladattavan sisällön parista, trialin avaaminen, demon varaaminen, automatiikka tukemassa asiakkaan polkua, markkinoinnin ja myynnin yhteistyö ja/tai tilausprosessi suoraan verkkosivuston kautta)
  • Asiantuntijapalveluiden myynti – Sisältömarkkinointi ja markkinoinnin automatiikka (asiakkuuden määritelmät esim. Lead, MQL, SQL, Customer)
  • Sivusto, jonka tavoitteena on esimerkiksi tilauksen tai varauksen tekeminen, haun jättäminen – verkkosivusto, jossa tavoitteena asiakkaan tekemä toiminnallisuus
  • Verkkosivusto, jossa ei ole suoraan myyntiä tai mitattavia toiminnallisuuksia, mutta erilaisia sisältöjä (mittareina voivat olla sisältöjen kuluttaminen, blogin lukeminen, videoiden katselut, ohjautuminen verkkosivustolla/verkkosivustolta ulos, esim. portaalit/yhteismarkkinointi, uutiskirjeen tilaus, mailto: osoitteen klikkaus).

Minulla on erilaisia exceleitä täynnä sähköpostiosoitteita. Voinko laittaa heille suoraan viestiä?

Markkinoinnissa on hyvä tuntea asiakastietojen keräämiseen ja tallentamiseen liittyvät erilaiset lakipykälät (esimerkiksi GDPR). Tässä kysymyksessä on mielestäni yksi klassisin ”virhe” markkinoinnissa: on kerätty listoja ja saatu listoja, joiden alkuperää ei kukaan tiedä. Tässä tapauksessa käy usein niin, ettei asiakas ole halunnut viestintää, mutta yritys näkee markkinointimahdollisuuden, joka voi kääntyä yrityksen mainetta vastaan. Sähköpostimarkkinointi ja spämmääminen ovat kaksi eri asiaa. Myös useat sähköpostimarkkinointiin tarkoitetut järjestelmät kieltävät ostorekisterien tai muualta hankittujen rekisterien käytön. Älä siis käytä väärin hallussasi olevaa asiakastietoa vaan selvitä ensin asiakashallintaan ja rekistereiden käyttämiseen liittyvät lakipykälät. 

Mitä CPC ja CPM tarkoittavat?

Nämä ovat markkinoinnin raportoinnin termejä, joita on hyvä ymmärtää, olet sitten ostamassa ulkopuoliselta tekijältä tai teet itse. Olen koonnut tätä varten kattavan digimarkkinoinnin sanaston, joka sisältää yli 100 markkinoinnin alan termiä. Jos joku mielestäsi puuttuu, vinkkaa minulle 🙂

 

Sivun alkuun


Tämä lista täydentyy, mutta epäselvissä tilanteissa, ota yhteyttä Sannaan 🙂