Digimarkkinoinnin termit aiheuttavat joskus päänvaivaa – myös meille markkinoinnin ammattilaisille. Osaa termeistä käytetään englanninkielisenä, osa käännettynä suomeksi ja eri työkalut tuovat mukanaan oman termistön lyhenteineen. Tämä artikkeli kokoaa yhteen aiemmin julkaistun neliosaisen digimarkkinoinnin sanaston, joka pitää sisällään yli 100 digimarkkinoinnin termiä.

Tämä digimarkkinoinnin sanasto on koottu termeistä, joita usein kysytään. Aloitin listaamaan termejä ja siinä kohtaa kun listalla oli yli 50 termiä, lyhennettä ja suomennosta, pilkoin kokonaisuuden neliosaiseksi blogisarjaksi. Nämä termit saattavat olla sinulle tuttuja markkinointisuunnitelmasta tai tarjouksista, joten on hyvä ymmärtää mitä on ostamassa.

PS. Jos etsit tiettyä termiä, voit oikaista suoraan listaukseen kaikista termeistä.

Digimarkkinoinnin sanasto osa 1/4

Tämä digimarkkinoinnin sanaston ensimmäinen osa starttaa A:sta ja julkaisussa päästään 30 termin jälkeen ostoaikeisssa olevaan yleisöön (Custom Intent Audience (ostoaikeissa oleva yleisö). Ensimmäinen osa kattaa markkinoinnin raporteissa näkyvää termistöä eli mukana on paljon mainonnan hallintaan liittyvää sanastoa kuten aloitussivun näyttö, CPA (Cost per Action), CPC (Cost per Click), CPM (Cost per Mille) ja CTR (Click-Through Rate, klikkausprosentti). Siirry digimarkkinoinnin sanaston ensimmäiseen osaan. 

Digimarkkinoinnin sanasto osa 2/4

Sanaston toinen osa kattaa laajasti mm. Googlen (Google Analytics, Google Data Studio, Google My Business, Google Search Console, Google Tag Manager) ja Facebookin eri palveluita (Facebook Business Manager (FBM), Facebook mainosten hallinta (mainostili), Facebook Pages Manager)  sekä markkinoinnin eri lähestymistapoja (Growth Marketing, Inbound-markkinointi). Siirry digimarkkinoinnin sanaston toiseen osaan.

Digimarkkinoinnin sanasto osa 3/4

Kolmannessa osassa käsitellään mm. markkinoinnin automaatioon liittyviä termejä: markkinoinnin automaatio ja liidi (Kontakti, MQL, SQL, Opportunity). Lisäksi mukana on tehokkaaseen Facebook-mainontaan liittyvää termistöä kuten Lookalike audience (kaksoisolentokohderyhmä). Siirry lukemaan digimarkkinoinnin sanaston osaa 3.

Digimarkkinoinnin sanasto osa 4/4

Viimeisessä osassa on mukana markkinoinnin suunnitteluun (SMART-tavoite, sisältömarkkinointi) tuloksellisuuden mittaamiseen (markkinoinnin ROI, ROMI ja ROAS, UTM-seurantaparametri) ja toteuttamiseen liittyvää termistöä, kuten ReMarketing, uudelleenmarkkinointi ja Saved Audience, tallennettu yleisö. Siirry neljänteen osaan tästä. 

 


 

Digimarkkinoinnin termit:

ABM (Account-Based Marketing)
A/B-testaus
Ad Group (mainosryhmä, mainosjoukko)
Aloitussivun näyttö
Alt-teksti
Analytiikka (verkkoanalytiikka)
Attribuutiomallinnus
Avainsana
Avainsana-analyysi
Backlink
Banneri
Bid (hintatarjous)
Blogi
Bounce rate
Budjetti (mainosbudjetti)
Chat
Churn rate
CLV (Customer lifetime value, asiakkuuden elinkaaren arvo)
CMS (Content Management System, julkaisujärjestelmä)
Cornerstone Content
CPA (Cost per Action)
CPC (Cost per Click)
CPM (Cost per Mille)
CRM (Customer Relationship Management, asiakkuudenhallinta)
CRO (Conversion Rate Optimization, konversio-optimointi)
CTA (Call To Action, toimintakehoite)
CTR (Click-Through Rate, klikkausprosentti)
Custom Audience (mukautettu yleisö)
Custom Affinity Audience (asiasta kiinnostunut yleisö)
Custom Intent Audience (ostoaikeissa oleva yleisö)
Diaesitys
Display-mainonta
Display-mainosverkosto (Google Display Network, GDN)
DSA (Dynamic Search Ads, dynaaminen hakumainos)
Dynaaminen uudelleenmarkkinointi (Dynamic Remarketing)
Google
Google+
Google Ads (ent. Google AdWords)
Google Analytics
Google Data Studio
Google My Business
Google Search Console
Google Tag Manager
Growth Marketing
Facebook Business Manager (FBM)
Facebook mainosten hallinta (mainostili)
Facebook Pages Manager
Facebook-pikseli
Frequency (näyttötiheys)
Hakukoneoptimointi (SEO)
Hakukonemainonta (hakusanamainonta, SEM)
Hallinnoijan tili
Hashtag (aihetunniste)
Hotjar
Instagram-tarinat (Instagram Stories)
Inbound-markkinointi
Impressions (näyttömäärä, mainosnäytöt)
Instant Experience (ent Canvas, perussivu)
Kampanja
Kampanjabudjetin optimointi
Kattavuus (Reach)
Kohokohta
Konversio (konversioprosentti)
Kokoelmamainos (Facebook Collection Ad)
Kuvakaruselli (karusellimainos)
Klikkaus, Linkin Klikkaus
KPI
Laatupisteet (Quality Score)
Laskeutumissivu (Landing Page, ”ländäri”)
Last Click Attribution
Liidi (Kontakti, MQL, SQL, Opportunity)
Liidimainos
Liikenteen lähde
Livevideo/-lähetys
Lookalike audience (kaksoisolentokohderyhmä)
Mainos
Markkinoinnin automaatio
Meta Description, Meta Title
Mobile First Index
Natiivimainonta
Orgaaninen hakutulos
Orgaaninen näkyvyys
Osuvuuspisteet (relevance score)**/osuvuusdiagnostiikka
Pillar Page
PPC
ReMarketing, uudelleenmarkkinointi
RLSA, Remarketing Lists for Search Ads, uudelleenmarkkinointiluettelo
Markkinoinnin ROI, ROMI ja ROAS
Ryhmät
Saved Audience, tallennettu yleisö
Sijoittelut
SKAG – Single Keyword Ad Group
SMART-tavoite
Sisäinen linkki
Sisältömarkkinointi
Sisältöstrategia
Sitoutuminen
Sivun otsikko / SEO -title, meta title
Social Selling
Sähköpostimarkkinointi
Tag & trigger
Tarinat
TikTok
Tuoteluettelo
Ulkoinen linkki
UTM-seurantaparametri
Yoast, hakukoneoptimoinnin työkalu
Workflow


 

Tilaa maksuton digimarkkinoinnin työkirja, joka pitää sisällään tukikysymyksiä, eri näkökulmia ja lähestymistapoja asiakasymmärryksen kasvattamiseen ja kilpailu- ja markkinatilanteen analysointiin sekä välitehtäviä suunnittelutyön tueksi. Mikä ihmeen työkirja?